Hasznos információk bankkártya használathoz
Internetes vásárlást megerősítő kód bevezetése
- Kártyaátvétel
- Kártyaaktiválás
- Érintéssel való fizetés
- Kártyatiltás
- PIN kód csere
- Bankkártya igénylése
- Társkártya
- Apple Pay
- Hitelkártya/Bevásárlókártya számlakivonat
- Hitelkártya/Bevásárlókártya tartozáskifizetés
- Tippek a bankkártya biztonságos használatához
- Tippek a PIN kód biztonságos használatához
- Tippek a Bankautomaták biztonságos használatához
- Lekönyvelt bankkártya tranzakció reklamáció
- Tippek külföldi bankkártyahasználathoz
- Fedezetvizsgálat és egyenleg nyomon követése
Kártyaátvétel
A bankkártyát, valamint újonnan igényelt kártya esetében a kártyához generált PIN kódot két külön borítékban, két különböző időpontban postán küldjük el az Ön által megadott címre.
- Ha a bankkártya egy korábbi kártya azonos kártyatípusra történő automatikus megújítása, új PIN kódot nem küldünk hozzá; a kártya az aktiválás után a már megszokott PIN kóddal használható.
- Amennyiben társkártya is kapcsolódik a számlához, a társkártyát ugyanarra a címre fogjuk kiküldeni. Kérjük, aktiválás után adja át a társkártyabirtokosnak kártyáját.
- Először a kártya, azt követően pedig a PIN kód kerül postázásra. Ha a kártya kézhezvételétől számított 14 napon belül nem kapja meg PIN kódját, kérjük jelezze ezt CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkon és kérje a PIN kód pótlását.
Lehetőséget biztosítunk - a kondíciós listában meghatározott díj ellenében - a kártya és a PIN kód bankfiókban történő átvételére is.
Kártyaaktiválás
CIB Internet Bankon keresztül
a Szolgáltatások -> Kártya -> Aktiválás menüpontot választva írja be az aktiválandó kártya adatait, majd kattintson a Tovább és a Bankba küld gombra.
CIB Bank Online felületen
a "Kártyáim" menüpontban.
Részletes leírást a CIB Bank Online Felhasználói Kézikönyve tartalmaz, amely az alábbi oldalon érhető el.
CIB Bank mobilalkalmazáson keresztül
a "Kártyáim" menüpontban.
Részletes leírást a CIB Bank Mobilalkalmazás Felhasználói Kézikönyve tartalmaz, amely az alábbi oldalon érhető el.
CIB24 éjjel-nappal elérhető telefonos ügyfélszolgálaton keresztül,
hívja a (+36 1) 4 242 242 telefonszámot, az 1-es Azonosítás, majd a 4-es Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés és ApplePay menüpontban adja meg:
- az aktiválandó bankkártyája 16 jegyű számát,
- telefonos azonosító kódját,
- majd nyomja meg a * gombot!
CIB bankfiókban személyesen.
Ha a bankkártya egy korábbi kártya automatikus megújítása: a régi bankkártya érvényessége megszűnik az új kártya aktiválásával, nem használható sem vásárlásra, sem készpénzfelvételre a továbbiakban.
Érintéssel való fizetés
CIB bankkártyáját aktiválás és az első PIN kóddal jóváhagyott tranzakció után használhatja érintéssel történő fizetésre is.
- Érintse a kártyáját a jelzéssel ellátott terminálhoz, amikor a vásárlás összege megjelenik a kijelzőn!
- 5000 forint feletti vásárlás esetén adja meg PIN kódját!
- A hangjelzést követően a fizetés megtörtént.
- A PSD2 erős ügyfélhitelesítésre vonatkozó rendelkezéseinek hatályba lépése miatt az 5000 forint alattitranzakciók esetén is kérhet PIN kódot a POS terminál. Erre a CIB Bank által kibocsátott bankkártyák esetében akkor kerül sor, ha a kártyabirtokos PIN kód megadása nélkül történt vásárlásainak összesített értéke meghaladja a 150 eurónak megfelelő összeget.
Kártyatiltás
Haladéktalanul tiltsa le a bankkártyát, ha elvesztette, ellopták, vagy visszaélésre gyanakszik a nap 24 órájában elérhető CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül a
(+36 1) 4242 242 telefonszámon a 9-es Bankkártya tiltás menüpontban!
PIN kód csere
Az aktivált bankkártya PIN kódját lehetősége van bármely CIB ATM-en, a „PIN kód csere” menüpontot kiválasztva megváltoztatni. Az új kód kiválasztásánál kerülje a könnyen kitalálható kódok megadását, mint pl. születési év, házszám, igazolványszám stb.
Bankkártya igénylése
Igényeljen CIB bankkártyát bankfiókban.
Társkártya
Társkártyát bármely 14 évesnél idősebb hozzátartozójának, barátjának vagy ismerősének igényelhet az Ön igénylésével együtt, vagy utólag bankfiókban. Társkártyaigénylés esetén a főkártyabirtokos és társkártyabirtokos együttes jelenléte szükséges.
A társkártya kapcsolódhat a főkártyabirtokos bankszámlájához vagy elkülönített kártyaszámlához.
A főkártyabirtokos szabadon választhatja meg a társkártyabirtokos napi készpénzfelvételi és vásárlási limitjét.
A Társkártyabirtokos nevére szóló kártyát, kérjük, aktiválás után adja át a Társkártyabirtokosnak.
Apple Pay
Használja az Apple Pay fizetést üzletekben vagy internetes fizetés során!
Apple Pay szolgáltatással kapcsolatos információk megismerése érdekében, kérjük, látogasson el a www.cib.hu/applepay oldalra.
Hitelkártya/Bevásárlókártya számlakivonat
A hitelkártyán/bevásárlókártyán történő pénzmozgásról minden hónap azonos napján (fordulónap) számlakivonat készül. A havi számlakivonat tartalmazza a kártyájához tartozó teljes hitelkeret összegét, az adott fordulónapon elérhető aktuális hitelkeret összegét, valamint a hitelkeretből felhasznált összeget, a minimum befizetendő összeget és befizetésének határidejét.
A havi záróegyenleg, illetve a befizetendő minimum összeg és annak határideje a CIB Mobilbank Kártyafigyelő szolgáltatás igénybevétele esetén SMS-ben, illetve a CIB Bank Mobilalkalmazásban „Okos értesítés” formájában is kérhető.
Hitelkártya/Bevásárlókártya tartozáskifizetés
A befizetésnek minden esetben a fizetési határidő napján 18 óráig kell beérkeznie, így kérjük, vegye számításba az átutaláshoz szükséges átfutási időt.
A CIB Bank Mobilalkalmazás Kártyák/Tartozás kifizetés menüpont segítségével a tartozás összege kényelmesen kifizethető.
Tippek a bankkártya biztonságos használatához
Bankunk minden tőle telhetőt megtesz ügyfelei értékeinek védelmében, de az Ön közreműködésére is szükség van. Az alábbiakban szeretnénk néhány tanáccsal szolgálni, hogy miként tudja bankkártyáját biztonsággal használni.
- Ne hagyja őrizetlenül vagy mások számára jól látható helyen kártyáját.
- A bankkártya kölcsönbe nem adható. Még a legközelebbi családtagjainak se adja kölcsön a kártyáját! Igényeljen társkártyát számukra!
- Kártyája és egyéb személyes adatait illetéktelen személy tudomására ne hozza!
- Új kártyáját a kézhezvételt követően kérjük, hogy azonnal írja alá a hátoldalon lévő aláírási panelen! Vásárlások alkalmával az Ön azonosítása a PIN kód vagy az aláírás alapján történik, ezért az aláírás hiánya a kártyán egy esetleges lopás alkalmával megkönnyítheti a visszaélők dolgát.
- A biztonságos használathoz állítson be egyedi napi vásárlási és készpénzfelvételi limiteket a számlához tartozó bankkártyához. Ezt megteheti CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB InternetBankon, CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül vagy CIB bankfiókban.
- Igényeljen SMS formájában küldött CIB Mobilbank Kártyafigyelő szolgáltatást, vagy töltse le a CIB Bank Mobilalkalmazást és állítsa be az "Okos értesítések" funkciót, mellyel értesítjük a bankkártyával történt vásárlásokról és készpénzfelvételekről.
Tippek a PIN kód biztonságos használatához
- A PIN kódot a memorizálása után és a PIN kódot tartalmazó boríték átolvasása után, a PIN borítékkal együtt semmisítse meg!
- A kártyához tartozó PIN kódot kezelje bizalmasan, azt ne hozza senki tudomására!
- A PIN kódot ne jegyezze fel! A PIN kódot se kódolt, se kódolatlan formában, se noteszba, se mobiltelefonba ne jegyezze fel!
- A bankjegy-automaták minden esetben kérik a kódot a tranzakcióknál! A PIN kódot sose mondja ki hangosan, mindig saját kezűleg, kezével eltakarva üsse be.
- Felhívjuk figyelmét, hogy bizonyos híresztelésekkel ellentétben, amennyiben fordítva adja meg PIN kódját bármely ATM-nél, a készülék nem küld riasztást a rendőrségnek, és nem adja ki a kért összeget.
- Nyomatékosan felhívjuk figyelmét arra, hogy sem a CIB Bank munkatársa, sem a kereskedő, sem a rendőrség a PIN kódot nem kérdezheti meg, még az Ön személyének beazonosítása miatt sem!
Tippek a Bankautomaták biztonságos használatához
Bankautomata (ATM) használata előtt ajánlott teendők
- Kültéri bankautomata használata előtt kérjük, nézzen körül, amennyiben a bankautomata elhagyatott helyen van, vagy esetleg rosszul van megvilágítva, válasszon inkább másik bankautomatát a készpénzfelvételre.
- Beltéri bankautomata esetén próbálja elkerülni, hogy Önnel együtt idegenek is a helyiségben tartózkodjanak!
- Az ATM használata (készpénzfelvétel, befizetés, PIN kód módosítás stb.) előtt győződjön meg arról, hogy a bankautomata működőképes (nem jelenik meg semmilyen hibaüzenet a képernyőjén)! Ellenőrizze, nem lát-e szokatlan, oda nem illő tárgyat vagy nyilvánvaló rongálás nyomait! A bankautomata pénzkiadó nyílását a csalók leragaszthatják, így a készpénz nem vehető
Bankkártya tranzakció biztonságos végrehajtása
- Bankkártyája használata előtt bizonyosodjon meg arról, hogy nem áll senki közvetlenül Ön mögött, illetve győződjön meg róla, hogy nem lát-e az automata közelében gyanúsan viselkedő személyeket!
- A tranzakció végrehajtása közben úgy álljon a bankautomata előtt, hogy az Ön mögött állók ne láthassák, milyen bankkártya PIN kódot ad meg, valamint, hogy mennyi pénzt vesz fel a pénzkiadó nyílásnál! Minden esetben kezével takarja el a billentyűzetet, amikor beüti a bankkártya PIN kódját! Bankkártya PIN kódját sehova ne írja fel, ne tartsa magánál, különösen ne a bankkártya mellett, és időnként változtassa meg. Erre minden CIB ATM-nél lehetőség van.
- Ha a tranzakció végzése közben, egy idegen nagyon segítőkésznek bizonyul, legyen óvatos! Ne hagyja, hogy a tranzakció végrehajtása közben idegenek megzavarják! Bankkártyáját tartsa magánál, ne adja át senkinek és a bankkártya PIN kódját se árulja el senkinek!
- A tranzakcióról készült bizonylatot ne hagyja a bankautomatánál, minden esetben vigye magával, ugyanis információt tartalmazhat a bankszámla egyenlegéről. Ha a bankautomata felajánlja, válassza inkább a bizonylatkiadás nélküli tranzakció lehetőségét!
- Egyes bankautomaták eltérő sorrendben adják ki a készpénzt, a bankkártyát és a bizonylatot. Bankkártyáját mindig vegye el, sose hagyja a bankautomatában!
- Ha a bankautomata bankkártyáját bevonta, vagy a tranzakció végén nem adta ki, annak több oka lehet. Előfordulhat, hogy a tranzakció befejeztével nem vette el időben a kiadott bankkártyát, vagy túl sok téves bankkártya PIN kód megadás miatt került bevonásra a bankkártya.
- Bankkártyája adatainak megadásával lehetősége van a kártya fizikai jelenléte nélkül is tranzakciókat kezdeményezni (pl.: telefonon, interneten keresztül). Amennyiben ilyen típusú tranzakciót szeretne végezni, legyen körültekintő, érdemes az alábbi szempontokat figyelembe venni a vásárlás kezdeményezése előtt:
- amennyiben még nem vásárolt az internetes kereskedő felületén, úgy érdemes az oldalról véleményeket keresni, így elkerülhető a hamis oldalak használata
- vásárlás véglegesítése előtt ellenőrizze a megvásárolni kívánt termék reális értékét és a kereskedő ajánlatának valós tartalmát. Az irreális ajánlatok mögött akár adathalászat is állhat.
- a vásárlás véglegesítése előtt minden esetben érdemes a kereskedő Általános Szerződési Feltételeit elolvasni, mivel azt áttekintve kiderül, hogy az aktuális kártyahasználat mögött csak egyszeri vásárlás áll, vagy esetleg egy előfizetést, esetleg ismétlődő terhelést takar a tranzakció.
- különösen legyen körültekintő az online játékok eseti vásárlása alkalmával mivel, ha a kártyaadatok mentésre kerülnek, úgy újabb kártyabirtokosi jóváhagyás nélkül jönnek létre tranzakciók.
Ismételten szeretnénk felhívni figyelmét a Bankunk által kínált a CIB Mobilbank Kártyafigyelő szolgáltatásra vagy a CIB Bank Mobilalkalmazáson elérhető ingyenes Okos értesítésekre, hogy valamennyi kártyás tranzakcióról értesítést küldhessünk Önnek.
Probléma esetén értesítendő CIB24 éjjel-nappal elérhető telefonos ügyfélszolgálat
- Probléma esetén kérjük, hívja az éjjel-nappal elérhető CIB24 telefonos ügyfélszolgálatot a (+36 1) 4 242-242-es telefonszámon.
- Lehetőleg a bankautomata mellől telefonáljon, ne hagyja el a helyszínt, amíg a CIB24 ügyintézőjétől nem kapott útmutatást a további teendőkről.
- Ne hagyja, hogy segítőkész(nek tűnő) ismeretlen Ön helyett hívja fel a bankot, hiszen nem tudja ellenőrizni, milyen számot hívott, és ki van a vonal túloldalán, ezáltal könnyen illetéktelenek számára adhat ki bizalmas adatokat. A CIB24 ügyintézője sosem kéri Öntől a bankkártya PIN kódját, amennyiben ez mégis megtörténik, kérjük, ellenőrizze milyen telefonszámot hívott! A CIB24 telefonszáma: (+36 1) 4 242-242.
Lekönyvelt bankkártya tranzakció reklamáció
Szeretnénk felhívni szíves figyelmét, hogy a kibocsátóbankoknak kizárólag a már terhelődött tranzakciókat van lehetőségük reklamálni.
Így arra kérjük, hogy mindenképpen győződjön meg arról, hogy a kérdéses tranzakció lekönyvelődött-e a számláján, azaz a számlájáról az összeget levonták. Ezt a mobilapplikációjában, internetbankjában tudja ellenőrizni.
Amennyiben a tranzakció már a könyvelt tételek között szerepel, akkor
- hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat a (+ 36 1) 4 242 242 számon, ahol szóbeli reklamációját teheti meg. (Dokumentumok küldése a hívásazonosítóra történő hivatkozással a KARTYACB@cib.hu e-mail címre küldve tehető meg);
- fáradjon be bármely bankfiókunkba, ahol készségesen állnak az Ön rendelkezésére. Kérjük, hogy a reklamációhoz kapcsolódó összes dokumentumot vigye magával;
Amennyiben a tranzakciót nem látja a könyvelt tételek között, hanem annak összege még a ’zárolt összeg’ szekcióban szerepel, úgy az itt mellékelt nyomtatványt értelemszerűen, pontosan kitöltve juttassa el munkatársainknak a KARTYACB@cib.hu e-mail címre. A nyomtatvány beküldésével egyidőben kérjük, hogy a reklamációhoz kapcsolódó összes dokumentumot csatolja leveléhez.
Ahhoz, hogy az Ön érdekeit érdemben képviselni tudja bankunk a reklamációs folyamat során elengedhetetlen, hogy a kivizsgálás megkezdésekor a vitatott tranzakcióhoz kapcsolódó összes információt, dokumentumot rendelkezésünkre álljon.
Nyilatkozat
Tippek külföldi bankkártyahasználathoz
- Mielőtt külföldre utazik, érdemes telefonon keresztül a CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton vagy személyesen bankfiókban bejelentenie az utazás tényét, kezdeti és végdátumát annak érdekében, hogy a szokásostól eltérő bankkártyás tranzakciók miatt ne kerüljön sor bankkártyájának biztonsági okból történő korlátozására. Amennyiben mégis felmerül a visszaélés gyanúja, előzetes jelzésétől függetlenül természetesen megpróbáljuk Önnel rendszereinkben rögzített telefonszámán felvenni a kapcsolatot. Ezért kérjük, gondoskodjon arról, hogy elérhessük Önt, mert amennyiben nem sikerül az egyeztetés, a bankkártyát korlátozhatjuk.
- Sikertelen külföldi bankkártya használat esetén segítségért hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat a (+ 36 1) 4 242 242 számon.
- Fontos, hogy ha a bankkártya elvész vagy ellopják, azt le kell tiltani. Ennek érdekében javasoljuk, hogy mentse el telefonjába a CIB24 külföldről is hívható telefonszámát: (+36 1) 4 242 242, ahol bármikor lehetősége van a kártyatiltásra.
- Mielőtt külföldre indul, fontos, hogy ellenőrizze a kártya lejárati dátumát és a beállított napi vásárlási- illetve készpénzfelvételi limitet is, mert előfordulhat, hogy az utazás során többet fog költeni az itthon megszokottnál. A limiteket bármikor módosíthatja a CIB Bank Mobilalkalmazásban.
- Érdemes beállítani a kártyafigyelő szolgáltatást vagy a CIB Bank Mobilalkalmazáson elérhető ingyenes Okos értesítéseket, hogy valamennyi kártyás tranzakcióról értesítést küldhessünk Önnek.
- Amennyiben a kártyás fizetésnél az aláírását, illetve PIN kódját is kérik, mindig olvassa el figyelmesen, mit ír alá és mit fogad el PIN kódjának megadásával.
- Amennyiben az adott POS terminál lehetőséget ad a tranzakció pénznemének kiválasztására, érdemes a helyi pénznemben fizetni, így általában a legkedvezőbb átváltási árfolyammal számolhat.
- A bankkártya devizanemétől eltérő devizában történő tranzakciók esetében alkalmazott devizaátváltási szabályokat az adott bankkártyához tartozó kondíciós lista tartalmazza. A hatályos kondíciós listák elérhetőek itt.
- Természetesen külföldön is legyen elővigyázatos a PIN kód használatakor, győződjön meg arról, hogy senki sem láthatja, milyen számokat üt be az ATM-be vagy a bolti terminálba. PIN kódját soha ne írja le papírra, és ne mentse el a telefonjába.
Fedezetvizsgálat és egyenleg nyomon követése
Információk a tranzakciók fedezetvizsgálatáról és az egyenleg nyomon követéséről
A bankkártya kizárólag a bankszámlán és/vagy a kártyafedezeti számlán fennálló egyenleg és – amennyiben a főkártyabirtokos és a bank úgy állapodott meg – a főkártyabirtokos részére biztosított kapcsolódó hitelkeret (pl. folyószámlahitel) erejéig használható. Ebben az esetben az egyenlegbe a még aktuálisan rendelkezésre álló hitelkeret is beszámítandó.
- A kártyafedezeti számla kizárólag betéti bankkártyához tartozhat, és a kártyafedezeti számla egyenlegét kizárólag bankkártyás tranzakcióval lehet csökkenteni.
- A kártyafedezeti számláról csak az az összeg érhető el, amelyet korábban Ön arra átutalt, vagy befizetett, illetve amelyen hitelt vagy kölcsönt írtak jóvá.
- Kártyafedezeti számla esetén a főkártyabirtokos köteles gondoskodni a bankkártya-tranzakciók fedezetéről.
- A bankkártya-tranzakciók fedezetét a bankszámláról nem vezetjük át automatikusan a kártyafedezeti számlára.
Tranzakció jóváhagyása
Egy bankkártyás tranzakció során a tranzakciót a kártyabirtokosnak előzetesen jóvá kell hagynia. Erről a fogyasztók részére szóló Bankkártya Különös Üzletszabályzat 1.7.1. pontjában részletesen tájékoztatjuk ügyfeleinket.
Miután a kártyabirtokos ügyfél előzetes jóváhagyása megtörtént (pl. megadta PIN kódját vagy online vásárlás estében megnyomta a Tovább/Fizetés/Megerősítés – vagy hasonló – tartalmú gombot):
- bankunk többek között fedezetvizsgálatot végez,
- valamint ellenőrzi a kártyahasználati limitet (pl. a beállított napi készpénzfelvételi limit felett nem vehető fel készpénz)
- és a bankkártya státuszát is (pl. a lejárt kártyával történő tranzakció elutasításra fog kerülni).
Hitelkeret/limit/egyenleg túllépése
Bankunk nem felel a hitelkeret és a hártyahasználati limit, a bankszámlán vagy a kártyafedezeti számlán rendelkezésre álló, felhasználható egyenleg túllépéséért abban az esetben, ha:
- A kártyatársaság eljárási szabályai alapján a bankkártya-tranzakciót (ideértve a digitalizált bankkártyával végzett tranzakciót is) annak teljesítése előtt nem a bank, hanem az elfogadóhely vagy a kártyatársaság maga ellenőrzi, hagyja jóvá,
- vagy érintéssel történő fizetésre alkalmas bankkártya esetében (ideértve a digitalizált bankkártyát is) a fogyasztók részére szóló Bankkártya Különös Üzletszabályzat 1.7.1.1.5. pontja szerinti limit alatti tranzakciók esetében,
- vagy abban az esetben, ha a bankkártyatranzakció pénzneme eltér a bankkártya pénznemétől és kizárólag ennek következtében lépi át a bankkártya tranzakció a kártyahasználati limitet/hitelkeretet/a felhasználható egyenleget,
- vagy ha a tranzakció során esetlegesen fellépő kommunikációs vagy egyéb rendszerhiba következményeként a tranzakció fedezetvizsgálat nélkül engedélyezésre kerül.
Ilyen helyzetekben előfordulhat, hogy a bankkártya-tranzakciót követően a bankszámlán elérhető egyenleg, a hitelkeret vagy a kártyahasználati limit túllépése miatt a vonatkozó kondíciós lista szerint meghatározott díjakat terhelünk, illetve a bankszámlán vagy a kártyafedezeti számlán rendelkezésre álló, felhasználható egyenleg túllépésének visszafizetéséhez kapcsolódóan kamatfizetési kötelezettsége is keletkezhet a CIB Bank Fogyasztók és Egyéni vállalkozók részére szóló Általános Lakossági Üzletszabályzat 13. pontja szerint.
Ezzel egyidejűleg felhívjuk a figyelmét pénzügyei tudatos kezelésére. Az egyes számlák egyenleg einek és a végrehajtott tranzakciók listájának megtekintésére és nyomon követésére két opció is a rendelkezésére áll:
- A nyomon követésre javasoljuk a CIB Bank Mobilalkalmazás használatát, melyben lehetősége van igénybe venni a díjmentes Okos értesítések szolgáltatást, így az alkalmazáson keresztül ingyenes tájékoztatást kaphat minden számla- és kártyatranzakcióról. A CIB Bank Mobilalkalmazás letöltése és a szerződéskötés ingyenes.
- Emellett a CIB Mobilbank szolgáltatás keretében lehetősége van a Számlafigyelő és a Kártyafigyelő szolgáltatás beállítására, mely használatával az egyenlegváltozásról, bankkártyás tranzakciókról SMS-üzenetet kap. A szolgáltatás díjairól a vonatkozó kondíciós listákban tájékozódhat.