Azonnali Fizetési Rendszer
2020. március 2-től elérhető a szolgáltatás, 2023. szeptember 1-től 20.000.000 Ft összeghatárig. Az elektronikus csatornán indított, belföldi forintátutalási megbízások esetén 5 másodperc alatt a kedvezményezett számlájára kerül az átutalt összeg, bármikor az év 365 napján – hétvégén és ünnepnapokon is, a nap 24 órájában.
Számlaszám helyett akár egy előre regisztrált e-mail címet vagy telefonszámot is megadhatunk azonosítóként. Az Azonnali Fizetés maga a „készpénz nélküli készpénz”, hiszen kényelmes és versenyképes alternatívája a készpénzes fizetésnek.
Az átutalás elektronikus úton indítható, lakossági ügyfelek esetén a CIB Bank Online, valamint CIB Bank Mobilalkalmazáson keresztül, vállalati ügyfelek esetén a CIB Business Online rendszereken.
További információk a Magyar Nemzeti Bank honlapján.
Miért hasznos ez Önnek a mindennapokban?
A fodrásznál derül ki, hogy nincs önnél elég készpénz? A mobilalkalmazási szolgáltatással néhány érintéssel indíthat utalást, ami másodpercek alatt teljesülni fog.
Nagyobb összegű vásárlásainál (pl. gépjármű, bútor) nem kell készpénzt használnia akkor sem, ha a kereskedő nem fogad el bankkártyát. Az összeget a mobilalkalmazási szolgáltatás segítségével átutalhatja a kereskedőnek. Az összeg, szinte azonnal meg is érkezik a bankszámlára, legyen késő este vagy akár hétvége.
Egy fontos átutalás azonnali teljesülésén múlhat akár egy sikeres üzlet megkötése is. Ha Ön kisvállalkozó vagy vállalati ügyfél, ne bajlódjon többet a teljesítési határidőkkel, és utaljon akár bankon kívülre is, partnere számlájára másodperceken belül meg fog érkezni a kívánt összeg.
Mit kell tudni az Azonnali Fizetési Rendszerről?
Az Azonnali Fizetési Rendszer, vagy röviden AFR egy új bankközi elszámolási rendszer, amely lehetővé teszi, hogy 2023. szeptember 1-től az ügyfelek
- legfeljebb 20 millió forintig,
- elektronikus csatornán indított,
- nem értéknapos átutalási és átvezetési megbízásai
- az év minden napján a nap 24 órájában 5 másodperc alatt teljesüljenek.
Devizaszámláról azonnali utalás nem indítható. Ha az azonnali forintutalás devizaszámlára érkezik, azon is rendelkezésre áll az összeg az indítástól számított néhány másodpercen belül.
Fontos, hogy átutalás előtt tájékozódjon az alkalmazott árfolyamokról. Ezekről az aktuális hirdetményben olvashat.
Az azonnali átutalás díja megegyezik a bankszámláról indított belföldi forintátutalás díjával. Hitelkártyaszámláról indított azonnali átutalás esetén az azonnali átutalás díja megegyezik a hitelkártyaszámláról indított átutalás díjával. Fontos, hogy hitelkártyaszámláról indított átutalás kamatozás szempontjából készpénzfelvétel típusú tranzakciónak minősül.
2024.02.01-től lakossági ügyfeleinknek lehetősége lesz arra, hogy a fizetési kérelemmel, ill. az egységes adatbeviteli megoldással (QR-kód, NFC, Deep Link) kezdeményezett azonnali forintutalások esetén, ahol a kedvezményezett számla vállalati/vállalkozói, kifogáskezelési folyamatban rendezzék a felmerülő vitás eseteket. A fizető félnek a kifogáskezelési igényét először a kedvezményezett felé kell jeleznie. Ha sikerrel jár, a kedvezményezett visszautalja a reklamált összeget (nem indul kifogáskezelési eljárás). Ha azonban a felek között a reklamáció nem vezet eredményre, a fizető fél kifogáskezelési eljárást indíthat a pénzforgalmi szolgáltatójánál a tranzakció teljes vagy részösszegének visszatérítésére vonatkozólag. A reklamált összeg a sikeresen lefolytatott eljárás eredményeként mindig a fizető fél azon fizetési számlájára fog átutalásra kerülni, amelyről a kifogásolt tranzakciót kezdeményezte.
2020. március 2-től az Azonnali Fizetési Rendszer szolgáltatás keretein belül lehetőség van arra, hogy a kedvezményezett számára úgynevezett másodlagos számlaazonosító – mobiltelefonszám, e-mail cím, adóazonosító jel vagy adószám – megadásával indítsunk átutalási megbízásokat.
Ehhez a másodlagos számlaazonosítót először regisztrálni kell. 2020. május 15-től lakossági számlák esetében a bankszámla felett önálló rendelkezési joggal bíró számlatulajdonosok, céges számlák esetében pedig az önálló cégjegyző számlatulajdonosok ide kattintva saját mobiltelefonszámuk mellett már e-mail címüket is regisztrálhatják másodlagos számlaazonosítóként. Mindkét esetben elektronikus csatorna szerződéssel (CIB Bank Mobilalkalmazás, CIB Bank Online) is rendelkezniük kell a számlatulajdonosoknak. Amennyiben böngészőjének nyelvi beállítása magyar, a regisztrációs felületet magyarul, minden más esetben angol nyelven éri el.
A forintszámláról forintösszegben indított konverziós átutalási megbízásra is az azonnali átutalási megbízás feltételei vonatkoznak, tehát maximum 20 millió forintig a megbízás néhány másodperc alatt teljesül, amennyiben minden egyéb feltételnek megfelel az átutalás.
Fontos változás azonban, hogy a banki órarendben meghirdetett időn kívül (azaz a hétköznapi munkanap 16:00 órától, illetve szombati munkanap 14:00 órától a következő munkanap 08:00-ig terjedő időszakban) a forint számla terhére forintösszegben megadott átváltási megbízások egy új végrehajtási árfolyamon, az AFR üzemidőn kívüli árfolyamon kerülnek teljesítésre.
Ez az új árfolyam vonatkozik a banki órarendben meghirdetett időn túl devizaszámlára beérkező azonnali utalásokra is.
Kérjük, az árfolyamot ellenőrizze bankunk honlapján a megbízás végrehajtása előtt!
Az átutalási (és saját számlák között átvezetési) megbízások akkor teljesülnek az Azonnali Fizetési Rendszerben, ha az alábbi feltételeknek felelnek meg:
- Elektronikus csatornán (többek között CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP csatornán, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) indítják. A pontos felsorolást a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.
- Forintfizetési számla terhére történik a tranzakció.
- Maximum 20 millió forint összegű.
- A tranzakció devizaneme forint.
A fenti feltételeknek megfelelő bankon belüli átutalások azonnali átutalásként teljesülnek abban az esetben is, ha a kedvezményezett deviza-bankszámlaszámára indították.
- A bankfiókban vagy CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül indított eseti forintátutalási megbízások.
- Az elektronikus csatornákon (CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP-n, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) megadott 20 millió forint feletti eseti forintátutalási megbízások. (Az AFR-rel érintett csatornák pontos felsorolását a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.)
- A csoportos átutalási és beszedési megbízások.
- A külföldi bankszámlára indított forintátutalási megbízás.
Ezek a tranzakciók a jelenleg is működő napközbeni elszámolási rendszerben (ún. IG2-es rendszerben) teljesülnek.
A megbízás a szokott módon, eseti átutalásként indítható az 1) pontban felsorolt elektronikus csatornákon.
Nincs szükség semmilyen előzetes beállításra vagy szerződéskötésre.
Fontos, hogy ez nem egy választható opció, a feltételeknek megfelelő megbízások automatikusan az AFR-ben teljesülnek.
Az Azonnali Fizetési Rendszerben a megbízások a rögzítést és sikeres aláírást követően öt másodpercen belül eljutnak a kedvezményezett bankjához.
A kedvezményezett bankja ezután az átutalt összeget haladéktalanul jóváírja a kedvezményezett számláján, így az azonnal felhasználható lesz.
A tranzakció végrehajtására maximum 20 másodperc áll rendelkezésre, amennyiben bármely oknál fogva a tranzakció időtartama meghaladja a 20 másodpercet, a megbízás visszautasításra kerül.
A bankon belüli saját számlák közti azonnali átutalási megbízások (azaz az átvezetések) teljesítése is a fenti határidők szerint történik.
A tranzakció nem teljesítéséről minden esetben azonnal visszajelzést küldünk a kezdeményező ügyfelünk részére a megbízás megadásának helyén (azaz az adott elektronikus csatornán).
Fontos, hogy fedezethiány esetén a tranzakciók azonnal visszautasításra kerülnek.
Nem, az AFR-ben teljesülő tranzakciók ugyanolyan díjazás mellett vehetők igénybe, mint a nem azonnalinak minősülők.
Az azonnali átutalási megbízások visszaigazolásán a tranzakció azonosítója IG3-mal kezdődik.
Az azonnali átutalási megbízások először várakozó/függő státuszt kapnak, és összegük az egyenlegből blokkolásra kerül, azaz csökkentik az elérhető egyenleget.
A megbízás úgynevezett végstátuszt abban az esetben kap, ha a kedvezményezett bankjától megérkezett a válasz, hogy a megbízás sikeres, ekkor az átutalás összege terhelődik a számlán.
Ha bármilyen oknál fogva a kedvezményezett bankjától az a válasz érkezik, hogy a tranzakció sikertelen (pl. a kedvezményezett számla lezárt számla), a megbízás elutasításra kerül, és az elérhető egyenleg az eredeti összegre visszaáll, a számlatörténetben pedig a megbízás nem lesz könyvelve.
A CIB Bank Mobilalkalmazáson és a CIB Bank Online internetbankban indított tranzakciók esetén a Megbízások/Megbízáslista menüben a megbízás először a függő tételek közé kerül, majd a végstátusz alapján kerül át a teljesített vagy nem teljesült tételek közé. A tranzakciólistában kizárólag a sikeres végstátuszú, könyvelt tételek láthatók.
A CIB Internet Bank esetén a tranzakció a befogadott, nem könyvelt kategóriába kerül. Sikeres végstátusz esetén a megbízás összege a számlatörténetben lekérdezhető. Sikertelen tranzakció esetén az elérhető egyenleg az eredeti lesz, a számlatörténetben nem látható könyvelés, a postaládába pedig a nem teljesült tételről a visszautasítás okát is tartalmazó üzenetet küldünk.
A Business Terminál esetében a bankba küldött megbízás ‘Feldolgozás alatt’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’) vagy sikertelen (‘Elutasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális állapota megtekinthető a ’Forintutalás/Tételállapot’ lapon.
A CIB Business Online esetében a sikeresen bankba küldött megbízás ‘Foglalásban’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’) vagy sikertelen (‘Visszautasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális státusza lekérdezhető a ’Bankba küldött csomagok’ és a ’Bankba küldött megbízások’ menüpontokban.
Igen, a forintszámláról forintösszegben indított konverziós átutalási megbízásra is az azonnali átutalási megbízás feltételei vonatkoznak, tehát maximum 20 millió forintig a megbízás néhány másodperc alatt teljesül, amennyiben minden egyéb feltételnek megfelel az átutalás.
Fontos változás azonban, hogy a banki órarendben meghirdetett időn kívül (azaz a hétköznapi munkanap 16:00 órától, illetve szombati munkanap 14:00 órától a következő munkanap legkésőbb 08:30-ig terjedő időszakban) a forintszámla terhére forintösszegben megadott átváltási megbízások egy új végrehajtási árfolyamon, az AFR üzemidőn kívüli árfolyamon kerülnek teljesítésre.
Ez az új árfolyam vonatkozik a banki órarendben meghirdetett időn túl devizaszámlára beérkező azonnali utalásokra is.
Kérjük, az árfolyamot ellenőrizze bankunk honlapján a megbízás végrehajtása előtt!
Igen, ha megfelel az egyéb feltéteknek.
Az azonnali fizetési rendszer bevezetésére a Magyar Nemzeti Bank rendelete alapján került sor, így a változás valamennyi pénzügyi intézményt érintette, akik részt vesznek a belföldi fizetési forgalomban.
A fizető fél számlavezető bankjának biztosítania kell, hogy az azonnali átutalási megbízás átvételétől – tehát amikor a fizetési megbízás beérkezett hozzá, és a hitelesítés megtörtént – számított 5, de legfeljebb 20 másodpercen belül a fizetési művelet összege jóváírásra kerüljön a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójának számláján. A kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójának pedig haladéktalanul jóvá kell írnia a kedvezményezett bankszámláján az átutalás összegét úgy, hogy azzal a kedvezményezett azonnal rendelkezni is tudjon.
A bankon belüli forintátutalások és saját számlák közötti eseti forintátvezetések az év minden napján és a nap 24 órájában 5 másodperc alatt teljesülnek, amennyiben megfelelnek az azonnali átutalási feltételeknek.
Fedezethiány esetében az azonnali átutalás visszautasításra kerül, az ügyfél egyidejű értesítése mellett.
Az azonnali forintátutalás sem a tárgynapon, sem a következő munkanapokon nem állítható sorba. Az ügyfélnek a fedezetbiztosítást követően újra kell indítani az azonnali forintátutalást. A napközbeni sorba állítás csak az értéknapos, a papíralapon és telefonon benyújtott megbízásokra vagy a rendszeres átutalásokra marad meg.
MNB rendelet szerint az azonnali átutalás prioritást élvez az ügyfél által indított egyéb, még fedezetre váró átutalásokkal szemben. Ez azt jelenti, hogy ha van az ügyfélnek egy fedezetre váró állandó összegű rendszeres átutalása, és benyújt egy azonnali forintátutalást, amire elegendő a fedezet a számláján, akkor az azonnali átutalás fog teljesülni, függetlenül attól, hogy az állandó átutalás hamarabb került rögzítésre.
A számlatulajdonos fizetési számlájának azonosítására a jelenleg használt egyedi pénzforgalmi jelzőszám (GIRO számlaszám) mellett az Azonnali Fizetési Rendszerben úgynevezett másodlagos számlaazonosítót, azaz mobiltelefonszámot, e-mail címet, adóazonosító jelet vagy adószámot is lehet használni.
Másodlagos számlaazonosító lehet:
- EGT-államra, mint földrajzi területre utaló országkódot tartalmazó mobiltelefonszám (pl. +36 30 1234567).
- E-mail cím.
- Fogyasztók esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított, tízjegyű számból álló adóazonosító jel.
- Egyéni vállalkozók, illetve társas vállalkozások esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított 8 vagy 11 számjegyből álló adószám.
Fontos, hogy a másodlagos számlaazonosítót először regisztrálni kell ahhoz, hogy használni lehessen. Lakossági számlák esetében a bankszámla felett önálló rendelkezési joggal bíró számlatulajdonosok, céges számlák esetében pedig az önálló cégjegyző számlatulajdonosok ide kattintva saját mobiltelefonszámuk mellett már e-mail címüket is regisztrálhatják másodlagos számlaazonosítóként.
Az online regisztrációhoz először be kell lépni a regisztrációs felületre a CIB Bank Mobilalkalmazás, a CIB Bank Online vagy a CIB Internet Bank esetén használt ügyfélazonosítóval és a CIB Bank Mobilalkalmazás részét képező #withKEY token vagy a CIB Hard Token által generált egyedi jelszóval. Belépés után kiválaszthatja, hogy mely bankszámlájához kívánja mobilszámát, illetve e-mail címét másodlagos számlaazonosítóként regisztrálni. A megadott mobiltelefonszámra, illetve e-mail címre egyszer használatos kódot küldünk, amelyet a regisztrációs felületen meg kell adnia a regisztráció véglegesítéséhez. Sikeres egyszer használatos kód megadás után a megjelenő visszaigazoló oldalon tájékoztatjuk a regisztráció sikerességéről.
Bankfiókban másodlagosszámlaazonosító-regisztrációra a számlatulajdonos és a rendelkező személyek egyaránt jogosultak. A másodlagos számlaazonosítót regisztráló személynek jogosultnak kell lennie a másodlagos számlaazonosító használatára, mely jogosultságot a bank ellenőriz.
Egy fizetési számlához több másodlagos számlaazonosító is hozzárendelhető, tehát ugyanahhoz a bankszámlához megadható pl. egy e-mail cím és egy mobiltelefonszám is.
Fontos, hogy egy másodlagos számlaazonosító az egyedi jellege miatt az Azonnali Fizetési Rendszer központi adatbázisában egyszer szerepelhet, azaz ugyanaz az e-mail cím nem adható meg egyidejűleg több bankszámlához. Ennek megfelelően a másodlagos számlaazonosító regisztrációjakor annak egyedisége ellenőrzésre kerül. Amennyiben a másodlagos számlaazonosító korábban már regisztrálásra került egy másik bankszámlához, az az új regisztrációval egyidejűleg automatikusan törlésre kerül.
Amennyiben megváltozott a fizetési számlájához rendelt másodlagos számlaazonosítója (pl. új mobiltelefonszámot kapott), bármely bankfiókunkban törölheti meglévő regisztrációját, és megadhatja az újat.
A másodlagos számlaazonosítók érvényeségi ideje a regisztrációtól számított egy év. A lejárat előtt legalább 30 nappal értesítjük, hogy regisztrációjának éves hosszabbítása szükséges. Amennyiben a lejárati időpontig nem történik meg a másodlagosszámlaazonosító-regisztráció éves megerősítése, a másodlagos azonosítót töröljük.
Másodlagos számlaazonosítóra csak az azonnali átutalási megbízás feltételeinek megfelelő átutalás indítható.
Az azonnali fizetési rendszerben a műveletek indításához kapcsolódóan „fizetési kérelem” üzenetek küldhetők és fogadhatók.
Ezek lényege, hogy a kedvezményezett a tranzakciót indító (fizető) félnél azonnali átutalási megbízást kezdeményezhet a művelet teljesítéséhez szükséges információk megküldésével (pl. összeg, fizető fél bankszámlaszámát azonosító adatok, fizetési kérelem érvényességi ideje).
A fizetési kérelem a benyújtást követően két hónapig érvényes. A CIB Banknál 2023.11.01-től érhető el a fizetési kérelem szolgáltatás.
Fizető félként a bankszámlájára érkező fizetési kérelmeket a CIB Bank Mobilalkalmazáson keresztül a Fizetési kérelmek/Beérkezett kérelmek menüpontban hagyhatja jóvá vagy utasíthatja vissza (funkció élesítését követően) a fizetési kérelemben feltüntetett lejárati dátumig.
Jóváhagyás esetén a bankszámlája terhére azonnali átutalás teljesül a kedvezményezett részére a fizetési kérelem szerinti összeggel.
Visszautasítás esetén a kedvezményezett tájékoztatás fog kapni a fizetési kérelem visszautasításáról.
Ha a lejárati időn belül Ön nem rendelkezik, a fizetési kérelem lejár. Lejárt fizetési kérelem alapján azonnali átutalás nem kezdeményezhető.
Az átutalási (és saját számlák között átvezetési) megbízások akkor teljesülnek az Azonnali Fizetési Rendszerben, ha az alábbi feltételeknek felelnek meg:
- Elektronikus csatornán (többek között CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP csatornán, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) indítják. A pontos felsorolást a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.
- Forintfizetési számla terhére történik a tranzakció.
- Maximum 20 millió forint összegű.
- A tranzakció devizaneme forint.
A fenti feltételeknek megfelelő bankon belüli átutalások azonnali átutalásként teljesülnek abban az esetben is, ha a kedvezményezett deviza-bankszámlaszámára indították.
- A bankfiókban vagy CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül indított eseti forintátutalási megbízások.
- Az elektronikus csatornákon (CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP-n, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) megadott 20 millió forint feletti eseti forintátutalási megbízások. (Az AFR-rel érintett csatornák pontos felsorolását a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.)
- A csoportos átutalási és beszedési megbízások.
- A külföldi bankszámlára indított forintátutalási megbízás.
Ezek a tranzakciók a jelenleg is működő napközbeni elszámolási rendszerben (ún. IG2-es rendszerben) teljesülnek.
Igen, ha megfelel az egyéb feltéteknek.
A megbízás a szokott módon, eseti átutalásként indítható az 1) pontban felsorolt elektronikus csatornákon. A tranzakció automatikusan az Azonnali Fizetési Rendszerben teljesül, ha megfelel a fent részletezett elvárásoknak. Nincs szükség semmilyen előzetes beállításra vagy szerződéskötésre. Fontos, hogy ez nem egy választható opció, a feltételeknek megfelelő megbízások automatikusan az AFR-ben teljesülnek.
Az Azonnali Fizetési Rendszerben a megbízások a rögzítést és sikeres aláírást követően öt másodpercen belül eljutnak a kedvezményezett bankjához. A kedvezményezett bankja ezután az átutalt összeget haladéktalanul jóváírja a kedvezményezett számláján, így az azonnal felhasználható lesz. A tranzakció végrehajtására maximum 20 másodperc áll rendelkezésre. Ha bármely oknál fogva a tranzakció időtartama meghaladja a 20 másodpercet, a megbízás visszautasításra kerül. A bankon belüli saját számlák közti azonnali átutalási megbízások (azaz az átvezetések) teljesítése is a fenti határidők szerint történik.
A tranzakció nem teljesítéséről minden esetben azonnal visszajelzést küldünk a kezdeményező ügyfelünk részére a megbízás megadásának helyén (azaz az adott elektronikus csatornán). Fontos, hogy fedezethiány esetén a tranzakciók azonnal visszautasításra kerülnek.
Nem, az AFR-ben teljesülő tranzakciók ugyanolyan díjazás mellett vehetők igénybe, mint a nem azonnalinak minősülők.
Az azonnali átutalási megbízások visszaigazolásán a tranzakció azonosítója IG3-mal kezdődik. Az azonnali átutalási megbízások először várakozó/függő státuszt kapnak, és összegük az egyenlegből blokkolásra kerül, azaz csökkentik az elérhető egyenleget. A megbízás úgynevezett végstátuszt akkor kap, ha a kedvezményezett bankjától megérkezett a válasz, hogy a megbízás sikeres, ekkor az átutalás összege terhelődik a számlán. Ha bármilyen oknál fogva a kedvezményezett bankjától az a válasz érkezik, hogy a tranzakció sikertelen (pl. a kedvezményezett számla lezárt számla), a megbízás elutasításra kerül, és az elérhető egyenleg az eredeti összegre visszaáll, a számlatörténetben pedig a megbízás nem lesz könyvelve.
A CIB Bank Mobilalkalmazáson és a CIB Bank Online internetbankban indított tranzakciók esetén a Megbízások/Megbízás lista menüben a megbízás először a függő tételek közé kerül, majd a végstátusz alapján kerül át a teljesített vagy nem teljesült tételek közé. A tranzakciólistában kizárólag a sikeres végstátuszú, könyvelt tételek láthatók.
A CIB Internet Bank esetén a tranzakció a befogadott, nem könyvelt kategóriába kerül. Sikeres végstátusz esetén a megbízás összege a számlatörténetben lekérdezhető. Sikertelen tranzakció esetén az elérhető egyenleg az eredeti lesz, a számlatörténetben nem látható könyvelés, a postaládába pedig a nem teljesült tételről a visszautasítás okát is tartalmazó üzenetet küldünk.
A Business Terminál esetében a bankba küldött megbízás ‘Feldolgozás alatt’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’), vagy sikertelen (‘Elutasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális állapota megtekinthető a ’Forintutalás/Tétel állapot’ lapon.
A CIB Business Online esetében a sikeresen bankba küldött megbízás ‘Foglalásban’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’), vagy sikertelen (‘Visszautasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális státusza lekérdezhető a ’Bankba küldött csomagok’ és a ’Bankba küldött megbízások’ menüpontokban.
Az AFR miatt új tranzakciókódokat vezettünk be. A Bank az új kódokat tartalmazó dokumentumot – az ügyfél által használt elektronikus csatornán keresztül – üzenetben küldi el a felhasználónak, és elérhető a termék weboldalán is.
Igen, a forintszámláról forintösszegben indított konverziós átutalási megbízásra is az azonnali átutalási megbízás feltételei vonatkoznak, tehát maximum 20 millió forintig a megbízás néhány másodperc alatt teljesül, ha minden AFR követelménynek megfelel az átutalás.
Fontos változás azonban, hogy a banki órarendben meghirdetett időn kívül (azaz a hétköznapi munkanap 16:00 órától, illetve szombati munkanap 14:00 órától a következő munkanap legkésőbb 08:30-ig terjedő időszakban) a forint számla terhére forintösszegben megadott átváltási megbízások egy új végrehajtási árfolyamon, az AFR üzemidőn kívüli árfolyamon kerülnek teljesítésre.
Ez az új árfolyam vonatkozik a banki órarendben meghirdetett időn túl devizaszámlára is. Kérjük, az árfolyamot ellenőrizze bankunk honlapján az azonnali átutalási megbízás végrehajtása előtt!
Az azonnali átutalás feltételeinek megfelelő VIBER megbízások rögzítését és teljesítését 2020. március 2-től visszautasítjuk. Ezek a VIBER átutalások egyedi azonnali fizetési megbízással válthatók ki. Ez a változás kizárólag a társas vállalkozás Business Terminálon és CIB Business Online csatornán keresztül benyújtott tranzakcióit érinti.
A 20 millió Ft összeget meghaladó VIBER tételek feldolgozásában az AFR rendszer bevezetését követően sem lesz változás.
Az azonnali fizetési rendszer bevezetésére a Magyar Nemzeti Bank rendelete alapján került sor, így a változás valamennyi pénzügyi intézményt érintette, akik részt vesznek a belföldi fizetési forgalomban.
A fizető fél számlavezető bankjának biztosítania kell, hogy az azonnali átutalási megbízás átvételétől – tehát amikor a fizetési megbízás beérkezett hozzá, és a hitelesítés megtörtént – számított 5, de legfeljebb 20 másodpercen belül a fizetési művelet összege jóváírásra kerüljön a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójának számláján. A kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójának pedig haladéktalanul jóvá kell írnia a kedvezményezett bankszámláján az átutalás összegét úgy, hogy azzal a kedvezményezett azonnal rendelkezni is tudjon.
A bankon belüli forintátutalások és saját számlák közötti eseti forintátvezetések az év minden napján és a nap 24 órájában 5 másodperc alatt teljesülnek, amennyiben megfelelnek az azonnali átutalási feltételeknek.
Fedezethiány esetében az azonnali átutalás visszautasításra kerül, az ügyfél egyidejű értesítése mellett.
Az azonnali forintátutalás sem a tárgynapon, sem a következő munkanapokon nem állítható sorba. Az ügyfélnek a fedezetbiztosítást követően újra kell indítani az azonnali forintátutalást. A napközbeni sorba állítás csak az értéknapos, a papíralapon és telefonon benyújtott megbízásokra vagy a rendszeres átutalásokra marad meg.
MNB rendelet szerint az azonnali átutalás prioritást élvez az ügyfél által indított egyéb, még fedezetre váró átutalásokkal szemben. Ez azt jelenti, hogy ha van az ügyfélnek egy fedezetre váró állandó összegű rendszeres átutalása, és benyújt egy azonnali forintátutalást, amire elegendő a fedezet a számláján, akkor az azonnali átutalás fog teljesülni, függetlenül attól, hogy az állandó átutalás hamarabb került rögzítésre.
A számlatulajdonos fizetési számlájának azonosítására a jelenleg használat egyedi pénzforgalmi jelzőszám (GIRO számlaszám) mellett az Azonnali Fizetési Rendszerben úgynevezett másodlagos számlaazonosítót, azaz mobiltelefonszámot, e-mail címet, adóazonosító jelet vagy adószámot is lehet használni. Fontos, hogy a másodlagos számlaazonosítót először regisztrálni kell ahhoz, hogy használni lehessen. Ezt megteheti bármely bankfiókunkban.
Másodlagos számlaazonosító lehet:
- EGT-államra, mint földrajzi területre utaló országkódot tartalmazó mobiltelefonszám (pl. +36 30 1234567).
- E-mail cím.
- Fogyasztók esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított, tízjegyű számból álló adóazonosító jel.
- Egyéni vállalkozók, illetve társas vállalkozások esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított 8 vagy 11 számjegyből álló adószám.
Bankfiókban másodlagosszámlaazonosító-regisztrációra a számlatulajdonos és a rendelkező személyek egyaránt jogosultak. A másodlagos számlaazonosítót regisztráló személynek jogosultnak kell lennie a másodlagos számlaazonosító használatára, mely jogosultságot a bank ellenőrzi.
Egy fizetési számlához több másodlagos számlaazonosító is hozzárendelhető, tehát ugyanahhoz a bankszámlához megadható pl. egy e-mail cím és egy telefonszám is.
Fontos, hogy egy másodlagos számlaazonosító az egyedi jellege miatt az Azonnali Fizetési Rendszer központi adatbázisában egyszer szerepelhet, azaz ugyanaz az e-mail cím nem adható meg egyidejűleg több bankszámlához. Ennek megfelelően a másodlagos számlaazonosító regisztrációjakor annak egyedisége ellenőrzésre kerül. Ha a másodlagos számlaazonosító korábban már regisztrálásra került egy másik bankszámlához, az az új regisztrációval egyidejűleg automatikusan törlésre kerül.
Ha megváltozott a fizetési számlájához rendelt másodlagos számlaazonosítója (pl. új mobiltelefonszámot kapott), bármely bankfiókunkban törölheti meglévő regisztrációját, és megadhatja az újat.
A másodlagos számlaazonosítók érvényeségi ideje a regisztrációtól számított egy év. A lejárat előtt legalább 30 nappal értesítjük, hogy regisztrációjának éves hosszabbítása szükséges. Ha a lejárati időpontig nem történik meg a másodlagosszámlaazonosító-regisztráció éves megerősítése, a másodlagos azonosítót töröljük.
Másodlagos számlaazonosítóra csak az azonnali átutalási megbízás feltételeinek megfelelő átutalás indítható.
Vállalati ügyfeleink számára 2020. március 20-tól elérhető a másodlagos számlaazonosítók kezelése a CIB Business Online-on. Itt regisztrálásra, lekérdezésre, módosításra, törlésre és a másodlagos számlaazonosító érvényességének meghosszabbítására is lehetőség van.
Az alábbi típusú másodlagos számlaazonosítók regisztrálhatók CIB Business Online-on:
- EGT-államra mint földrajzi területre utaló országkódot tartalmazó mobiltelefonszám,
- e-mail,
- magyar adószám.
Bankunk holnapján, ha ügyfelünk rendelkezik CIB Bank Mobilalkalmazás, CIB Bank Online vagy CIB Internet Bank szerződéssel, az önálló cégjegyző felhasználók saját mobiltelefonszámukat regisztrálhatják másodlagos számlaazonosítóként. Bankfiókban a számlatulajdonos és a rendelkező személyek is regisztrálhatnak másodlagos számlaazonosítót, ha jogosultak annak használatára. A jogosultságot a bank ellenőrzi.
Az azonnali fizetési rendszerben a műveletek indításához kapcsolódóan „fizetési kérelem” üzenetek küldhetők és fogadhatók. Ezek lényege, hogy a kedvezményezett a tranzakciót indító (fizető) félnél azonnali átutalási megbízást kezdeményezhet a művelet teljesítéséhez szükséges információk megküldésével (pl. összeg, fizető fél bankszámlaszámát azonosító adatok, fizetési kérelem érvényességi ideje).
Az azonnali átutalás teljesüléséhez a fizető fél jóváhagyására van szükség.
Ha a fizető fél visszautasítja a fizetési kérelmet, arról tájékoztatást kap a CIB Bank Mobilalkalmazás, CIB Bank Online felületén.
A fizetési kérelem a benyújtást követően két hónapig érvényes. A CIB Banknál 2023.11.01-től érhető el a fizetési kérelem szolgáltatás.
Fizető félként a bankszámlájára érkező fizetési kérelmeket a CIB Bank Online-on keresztül a Fizetési kérelmek/Beérkezett kérelmek menüpontban hagyhatja jóvá vagy utasíthatja vissza a fizetési kérelemben feltüntetett lejárati dátumig.
Jóváhagyás esetén a bankszámlája terhére azonnali átutalás teljesül a kedvezményezett részére a fizetési kérelem szerinti összeggel.
Visszautasítás esetén a kedvezményezett tájékoztatást kap a fizetési kérelem visszautasításáról.
Ha a lejárati időn belül Ön nem rendelkezik, a fizetési kérelem lejár. Lejárt fizetési kérelem alapján azonnali átutalás nem kezdeményezhető.
Fizetési kérelem esetén
A vásárló átadja a fizetéshez szükséges azonosítót a pénztárnál, pl. beolvasásra kerül a hűségkártya.
Kiknek javasoljuk?
Ez a fizetési megoldás leginkább olyan kereskedőknél lehet ideális, ahol a hűségprogramokból vagy előzetes regisztrációból kifolyólag a vásárlónak valamilyen adata már szerepel a kereskedőnél. Ilyen lehet például egy regisztrált e-mail cím, amelyet másodlagos számlaazonosítóként felhasználva lehetőség van a vásárlónak egy fizetési kérelmet küldeni.
A fizetés menete
1. A kereskedőnek először valamilyen módon be kell azonosítania a vásárlót annak érdekében, hogy a vásárló számlaszámára vagy másodlagos számlaazonosítójára fizetési kérelmet küldhessen. Ez megvalósítható pl. olyan módon, ha a vásárló átadja vagy beolvastatja előzetesen regisztrált azonosítóját a pénztárnál.
2. Ezt követően a kasszarendszer egy fizetési kérelmet generál és azt elküldi az ügyfél előző lépésben beolvasott azonosítójára (számlaszám vagy másodlagos számlaazonosító). A fizetési kérelem már tartalmazza az átutaláshoz szükséges összes adatot, így a kereskedő számlaszámát és a tranzakció összegét is.
3. Az ügyfél a fizetési kérelemről egy értesítést (pl. push üzenetet) kap a mobilbanki rendszerén, amely alapján megnyílik a fizetési applikációjának átutalási felülete, ahol egy kitöltött átutalási megbízással találkozik. Az átutalási felületen kitöltött kereskedői adatok (név, számlaszám, fizetendő összeg) érkeznek a fizetési kérelem üzenettel.
4. Amennyiben ezt jóváhagyja, úgy a fizetés pár másodpercen belül megtörténik, a kereskedő pedig meggyőződik a tranzakció sikerességéről/sikertelenségéről.
Manuális Azonnali fizetés
Kiknek javasoljuk?
Mivel a vásárló részéről ez a folyamat nagyfokú manualitást igényel, ezért ez a fizetési megoldás leginkább olyan fizetési helyzetekben (pl. piacokon) fordulhat elő, ahol automatizált fizetési megoldás (pl. QR-kód) bevezetése az alacsony forgalom miatt nem érné meg.
A fizetés menete
1. Az ügyfél a kereskedő által kiragasztott azonosítók (számlaszám, adószám, telefonszám, email cím – az azonosítók köre a jövőben bővülhet) alapján manuálisan beviszi a fizetési szolgáltatója által biztosított applikáció átutalási (azonnali fizetési) felületére a tranzakció adatait (az azonosító mellett legalább a tranzakciós összeget).
2. Az adatok kitöltése után a vásárlónak jóvá kell hagynia az átutalást, ami pár másodpercen belül teljesül. A tranzakció státuszáról a fizető fél azonnal értesítést kap.
3. A kereskedő saját fizetési applikációjában tud meggyőződni a tranzakció sikerességéről.
Fizetési kérelem
Kiknek javasoljuk?
A legtöbb webáruházba a felhasználóknak előzetesen regisztrálniuk kell, ahol legalább az e-mail címüket megadják. Amennyiben a felhasználók ezt másodlagos azonosítóként is használják a számlavezetőjüknél, úgy a webáruház pénzforgalmi szolgáltatója ezt beazonosítva azonnal ki tudja küldeni a fizetési kérelmet. Regisztráció nélkül is képes lehet a webáruház pénzforgalmi szolgáltatója a fizetési kérelem kiküldésére, azonban itt a vásárlónak a folyamat során egy azonosítót meg kell adnia. Amennyiben a regisztráció vagy a fizetési folyamat során a vásárló számlaszámát kérik el, akkor a webáruház akár közvetlenül, pénzforgalmi szolgáltató igénybevétele nélkül is kiküldhet fizetési kérelmet.
A fizetés menete
1. A vásárlónak egy azonosítót kell megadnia, melyre a fizetési kérelem kiküldhető. Ez lehet a számlaszáma vagy egy másodlagos számlaazonosító (telefonszám, e-mail cím, adószám) is. Az azonosító megadása elkerülhető, amennyiben a vásárlónak olyan azonosítója már rögzítve van a kereskedő rendszerében (pl. előzetes regisztráció miatt), ami alapján a fizetési kérelmet megkaphatja. 2. Miután a honlapon kiválasztotta, hogy fizetési kérelem segítségével szeretne fizetni (és a vásárló megadta azonosítóját), a fizetési kérelem kiküldésre kerül, melyről az ügyfél egy értesítést (pl. push üzenetet) kap a mobilbanki rendszerén, melynek megnyitása után a fizetési szolgáltató applikációjában egy kitöltött átutalási megbízással találkozik.
3. Amennyiben ezt jóváhagyja, úgy a fizetés pár másodpercen belül megtörténik, és mindkét fél meggyőződhet a tranzakció sikerességéről/sikertelenségéről.
Manuális Azonnali fizetés
Kiknek javasoljuk?
Ez a megoldás könnyen és a legolcsóbban integrálható az online kereskedők számára. Jelenleg ezen típusú tranzakciók a „banki átutalás” nevet viselik.
A fizetés menete
1. A fizetési mód kiválasztása után a vásárlónak egy átutalást kell kezdeményeznie, ahol manuálisan megadja a webshop azonosítóját (számlaszám, adószám, telefonszám, e-mail cím – az azonosítók köre a jövőben bővülhet).
2. Ki kell töltenie az átutalás további adatmezőit (legalább a tranzakciós összeget, közleményt), majd jóvá kell hagynia az átutalást, ami pár másodpercen belül teljesül.
Fizetési kérelem
Kiknek javasoljuk?
Minden számlakibocsátó számára valós (költségcsökkentő) alternatíva lehet a jelenleg alkalmazott megoldások helyett.
A fizetés menete
1. Ebben az esetben a számlakibocsátónak már rendelkeznie kell a fogyasztó bankszámlaszámával vagy egy olyan azonosítójával, amit a fogyasztó már regisztrált a saját számlavezetőjénél, mint másodlagos azonosító, amelyre a számlakibocsátó a fizetési kérelmet elküldheti.
2. Számlafizetés esedékességekor egy fizetési kérelem kerül kiküldésre, melyről az ügyfél egy értesítést (pl. push üzenetet) kap a mobilbanki rendszerén, melynek megnyitása után a fizetési szolgáltató applikációjában egy kitöltött átutalási megbízással találkozik.
3. Az átutalás teljesüléséről a fizető fél pozitív visszaigazoló üzenetet kap, valamint a számlatörténetében győződhet meg annak sikerességéről.
Manuális Azonnali fizetés
Kiknek javasoljuk?
Ez a fizetési mód már jelenleg is minden számlakibocsátónak rendelkezésére áll „banki átutalás” néven. A számlán az Azonnali fizetési logó feltüntetése, az Azonnali fizetési rendszerre vonatkozó kommunikáció egységessége és az egyértelmű ügyféltájékoztatás szükséges.
A fizetés menete
1. Ebben az esetben az ügyfélnek egy átutalást kell indítania a pénzügyi szolgáltatója által fejlesztett appban vagy netbankban.
2. Az átutalási felületen manuálisan meg kell adnia a számlakibocsátó azonosítóját (számlaszám, adószám, telefonszám, e-mail cím – az azonosítók köre a jövőben bővülhet), a befizetni kívánt összeget és a közleményt is, majd jóvá kell hagynia az átutalást.
3. Az átutalás teljesüléséről a fizető fél pozitív visszaigazoló üzenetet kap, valamint a számlatörténetében győződhet meg annak sikerességéről.
Összefoglaló neve a QR-kód, Deeplink, NFC átutalási funkcióknak, amelyek működési háttere megegyező. Az eltérést az adatbevitel fizikai csatornája képezi. Ezeken a csatornákon az azonnali átutalás teljesítéséhez szükséges adatok kerülnek átadásra a CIB Bank Mobilalkalmazás részére, amelyek jóváhagyása után a bank teljesíti az azonnali átutalást.
2024. február 1-től kötelező a bankok számára a fizetési kérelem fogadása. Ugyanígy kötelező lesz a mobilbanki alkalmazásokban a QR-kód, NFC és Deeplinkes fizetés lehetőségének megteremtése egy egységes, kötelezően alkalmazandó szabvány alapján.
Magánszemélyek közötti EAM vagy fizetési kérelemmel indított azonnali átutalás esetén a bankok nem számolnak fel átutalási díjat, így – tekintve, hogy tranzakciós illetéket sem kell fizetni – ezen tranzakciók teljesen ingyenesek.
Az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) indulásával a gyorsabb átutalások lehetővé teszik, hogy egy négyzet alapú képbe egy átutalás részleteit kódoljuk, amit a CIB Bank Mobilalkalmazással lefotózva azonnali forintutalást indíthatunk. A QR-kódban szerepel a partner neve, számlaszáma, az átutalás összege és az üzenet is.
Leggyakrabb alkalmazási lehetősége a közüzemi vagy egyéb számlák fizetése lehet. Megvalósítási módja, hogy QR-kódot helyez el a fizetési szolgáltatást igénybe vevő, a számlát kibocsájtó fél, melyet Ön be tud olvasni a CIB Bank Mobilalkalmazással, és ezáltal Azonnali Fizetési Rendszer keretein belül rendezni tudja a számlát.
A fizetési mód felhasználhatóságát nagyban segíti majd, hogy kötelező lesz visszajelzést adni a tranzakció eredményéről azon a ponton, ahol a QR-kód keletkezett, akár azon a bolti pénztárgépen, kasszán, ahol Ön fizetett.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) által létrehozott Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) szabvány szerint készített QR-kódot kezel a CIB Bank Mobilalkalmazás. A postai csekken nem ilyen található.
A Deeplink lényegében egy egyedileg generált fizetési link, amelyet megnyitva lehetősége van Önnek egy konkrét fizetési tranzakció elvégzésére. Ez főleg webshopokon a fizetési művelet elvégzésére egy újabb opciót biztosít, amely kiegészítése lehet a jelenlegi utánvétes vagy online bankkártyás fizetési módoknak.
A Deeplinkben szerepel a partner neve, számlaszáma, az átutalás összege és az üzenet is.
A mindennapi vásárlásaink során leginkább kényelmes megoldást jelenthet az NFC (Near Field Communication) alapú fizetési lehetőség, amely azonos technológián alapszik, mint a bankkártyákkal, mobillal vagy akár okosórával történő érintéses fizetés. A különbség, hogy technológiai sajátosságok miatt kártyakibocsátás nélkül, kizárólag mobiltelefonnal lesz lehetőség az ilyen típusú tranzakciók végrehajtására.
Az MNB a hazai EAM szabvány módosítására is javaslatot tett annak érdekében, hogy a tranzakciók még biztonságosabb formában valósulhassanak meg, és biztosított legyen, hogy a EAM kódban szereplő adatok a fizetési folyamat során ne legyenek módosíthatók.
A QR-kód generálásnak nincsen díja.
Ha QR-kód segítségével indítasz forintátutalást, akkor az utalásaidnál megszokott, számlacsomagodnak megfelelő díjjal számolhatsz.