A csalási kísérletek 2025-ben is folytatódnak!
Ön felismeri az árulkodó jeleket? Mutatjuk az idei leggyakoribb csalási kísérleteket.
Az adathalász támadások során egy látszólag hivatalos e-mailben, sms-ben vagy telefonos megkeresés során egy olyan, az Ön által látogatott weboldalakra hasonlító honlapra irányítják Önt, ahol személyes és akár banki adatai megadását kérik.
Soha ne kattintson ismeretlen forrásból származó, gyanús linkre és ne adja meg az adatait csak olyan internetes oldalakon, melyeket jól ismer és melyek címét Ön írta be a böngésző fejlécébe! Azt, hogy hiteles oldalon jár, onnan tudja ellenőrizni, hogy a weboldal címében a vállalat hivatalos neve szerepel és ’.hu’-ra végződik (pl. https://www.cib.hu).
Ha az interneten vásárol, nagyon figyeljen oda! Az online vásárlás gyors, egyszerű és kényelmes, de nagyon fontos, hogy csak biztonságos weboldalakon vásároljon, és felelősen használja bankkártyáját!
A pszichológiai manipuláció (vagy social engineering) esetén a csaló az érzelmekre hatva igyekszik pénzt kicsalni.
A csalók a közösségi médián, e-mailen vagy telefonon keresztül felvehetik Önnel a kapcsolatot, hogy anyagi támogatást kérjenek egy nemes ügyhöz, majd meggyőzik, hogy az ügylet meggyorsításához adja meg a banki rendszerben használt felhasználónevét és jelszavát – mely után könnyen hozzáférhetnek pénzéhez.
Gondosan győződjön meg minden szervezet hitelességéről mielőtt bárkinek adományoz!
Ön felismeri az árulkodó jeleket? Mutatjuk az idei leggyakoribb csalási kísérleteket.
Az online térben elkövetett csalások egyik azonosított fajtája, hogy kifejezetten csalárd szándékkal üzemelő online kereskedők az értékesítés során az előfizetésre vonatkozó információk elrejtésével megtévesztik az ügyfeleket. A megtévesztés lényege, hogy egy, jellemzően külföldi weboldalon vonzó áron kínálnak terméket vagy szolgáltatást, de a Csalárd kereskedő elrejti, hogy a vásárlással és annak erős ügyfélhitelesítéssel való jóváhagyásával valójában ismétlődő terhelést hagy jóvá az ügyfél. Ezt követően a Csalárd kereskedő – az ügyfél valós szándéka ellenére - akár hetente néhány ezer, tízezer forinttal terheli meg az érintett ügyfél számláját.
Fontos, hogy:
Először telefonon keresik meg Önt és arról tájékoztatják, hogy nyert egy nyereményjátékon. A beszélgetés során kiderítik, hogy Ön a CIB Bank ügyfele, ezt követően, nem sokkal később ismét felhívják, ezúttal bankunk nevében és gyanús mozgásokat jeleznek a számláján. Végül segítséget ajánlanak és arra kérik, hogy töltse le az AnyDesk alkalmazást.
Sajnos sokan azt gondolják, hogy az első hívás valóban átverés volt, és a második hívás során már a bankkal beszélnek, így minden szükséges információt megadnak a csalóknak.
FONTOS tudnia, hogy bankunk NEM hirdet nyereményjátékokat. Kérjük, mindig tartsa szem előtt, hogy bár rendszeresen keressük ügyfeleinket e-mailben és telefonon, SOHA nem kérjük Öntől a következő adatokat:
A csalók a „bank nevében” álindokkal (pl.: gyanús online tranzakcióra hivatkozva) telefonálnak. Az Ön kijelzőjén a bank (akár saját, akár másik pénzintézet) „valós” telefonszáma vagy neve is megjelenhet, mert a csalók már a hívószámot is képesek módosítani!
Ez a csalási mód a közösségi oldalakon küldött üzenetekben vagy telefonhívásban a leggyakoribb. A csalók azzal keresik meg, hogy Ön „nyert”, de a véglegesítéshez szükség van az Ön banki adataira vagy arra, hogy egy meghatározott kódot SMS-ben elküldjön. Megtévesztő lehet, hogy a visszaélők sokszor influencerek vagy nagyobb követőtáborral rendelkező oldalak profiljait másolják le.
Ma már sokféle webáruház létezik, így fontos, hogy mindig ellenőrizze azt a weboldalt, ahol vásárol vagy elad: kiemelten a cég nevét, a székhelyét a “rólunk” szóló részt, a jogi információkat és az ÁSZF-et is. Legyen gyanús, ha ezek hiányoznak vagy magyartalanul fogalmazták meg, az ügyfélszolgálat nincs rendesen feltüntetve, vagy csak valamilyen űrlapon lehet kapcsolatba lépni az áruházzal, továbbá nincs lehetőség többféle fizetési módra (pl.: utánvét).
A csalók azt használják ki, hogy mindenki szeretné megtalálni azt a befektetést, amivel a legtöbb hozamot éri el. Ezért sokszor adják ki magukat befektetési tanácsadónak, üzletkötőnek.
Az adathalászat egy másik formája, hogy az Ön nevében bankkártyáját Apple Pay vagy Google Pay alkalmazásban digitalizálják (tokenizálják) és így férnek hozzá a bankkártyájához tartozó bankszámláján lévő pénzéhez. A digitalizáció során a bankkártyaadatai (bankkártya szám, lejárt és CVV kód) mellett, a digitalizációs folyamat kritikus elemeként, egy a bank által az igénylő banknál megadott telefonszámára sms formájában megküldött aktiváló kódot szükséges megadni. Ebben az üzenetben külön jelzésre kerül, hogy Apple Pay vagy Google Pay regisztrációs folyamat kezdeményezés miatt kerül sor a kód megküldésre. Amennyiben ez a kód megadásra kerül illetéktelen személy számára a regisztráció sikeresen zárható, ezért nagyon fontos, hogy amennyiben
Fontos tudnivalók
Ha a CIB Bank nevében küldött, gyanús tartalmú e-mailt vagy üzenetet kap, értesítsen bennünket a (+36 1) 4 242 242 telefonszámon (9-es gomb a menüben) vagy a cib@cib.hu e-mailcímen!
A CIB Bank rendszeresen keresi ügyfeleit e-mailben és telefonon, de soha nem kérjük tőlük a következőket:
Abban az esetben, ha banki adatai illetéktelenek tudomására jutnak, kérjük, haladéktalanul intézkedjen az alábbiakról:
Amennyiben a belépéshez/tranzakció jóváhagyáshoz szükséges adatok illetéktelenek tudomására jutottak, kérjük, haladéktalanul intézkedjen az alábbiakról:
CIB Bank Mobilalkalmazás, CIB Bank Online és CIB Business Online esetén esetén:
CIB Bank Mobilalkalmazás és CIB Business Online / ViCA alkalmazás esetén:
Kérjük minden eseteben a mobilalkalmazások legfrissebb verzióit használja, ezek minden esetben az alkalmazás áruházakban érhetőek el. Kérjük idegen forrásból származó alkalmazást ne telepítsen!
Tudnivalók a bankközi és bankon belüli eseti átutalási megbízással és jogosulatlan kártyahasználattal kapcsolatos reklamációról.
Reklamációt az alábbi csatornákon keresztül tehet:
A bankfióktól / CIB24 telefonos ügyfélszolgálattól a visszahívás ügyintézésben illetékes központi terület kapja a megfelelő adatokkal kitöltött formanyomtatványt, mely alapján az adott tranzakcióra elindításra kerül a visszahívás, a folyamat sikeressége a kedvezményezett döntésétől függ. Ha lejárt a válaszadási határidő (GIRO utalás 30 banki munkanap, SEPA utalás 15 banki munkanap) és a kedvezményezett személy bankjától nem érkezik válasz, illetve az összeg sem érkezik vissza, abban az esetben elektronikus csatornával rendelkező ügyfeleink push üzenetben vagy elektronikus csatorna hiányában postai úton, levél formájában kerülnek tájékoztatásra a visszahívás sikertelenségéről.
A formanyomtatvány I. pontja a visszahívandó tranzakció adatait tartalmazza, ezt minden visszahívásnál ki kell tölteni.
Adathalászat esetén, tehát ha Ön által jóvá nem hagyott átutalási megbízást kér visszahívni, abban az esetben a II. pont is kitöltendő és egyúttal panasz felvétele is szükséges.
Adathalászat esetén javasoljuk az azonnali rendőrségi feljelentést is, tekintve, hogy az Ön feljelentése alapján a rendőrhatóságnak van jogosultsága nyomozást indítani és így van lehetősége a csalók felderítésére, illetve megtenni az esetlegesen szükséges intézkedéseket. Bankunk a rendőrség megkeresésére együttműködik a hatósággal és részére minden szükséges információt megad a nyomozás sikeres lefolytatásához.
További információ a ITT érhető el.
Amennyiben jogosulatlan kártyahasználatból származó zárolást vagy terhelést észlel a számláján, úgy azt lehetősége van megreklamálni.
A reklamációt minden esetben a kártyát kibocsátó banknál teheti meg.
Reklamációt a zárolt és a terhelt tételekre egyaránt van lehetőség benyújtani, azonban szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy a sikeres engedélykérést követő terhelést a nemzetközi kártyatársasági szabályok szerint a kibocsátó bankoknak be kell fogadniuk, így azok terhelése nem akadályozható meg.
Továbbá tájékoztatni szeretnénk, hogy a kibocsátó bankoknak kizárólag a már terhelődött tranzakciókat van lehetőségük reklamálni.
Így arra kérjük, hogy minden esetben mikor jogosulatlan kártyahasználatból származó zárolást vagy terhelést észlel azonnal tiltsa a bankkártyát.
Reklamációt az alábbi csatornákon keresztül tehet:
A reklamáció kivizsgálási határideje a 46/2018. (XII. 17.) MNB rendelete alapján 15 munkanap, azonban azokban az esetekben mikor Bankunknak van lehetősége az elfogadó bankkal felvenni a kapcsolatot a vitatott tranzakciók pénzügyi rendezése végett, ott a kártyatársasági szabályok szabta határidők miatt, azaz külső szabályoknak történő megfelelés miatt Bankunknak nincs lehetősége a fent említett határidőn belül lezárni a kivizsgálást. Ezekben az esetekben a kivizsgálás maximum kivizsgálási ideje 120 nap.
További információ a következő oldalon érhető el:
Néhány tipp arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések.
Állítson be olyan napi vásárlási- és készpénzfelvételi limitet a kártyájához, amely illeszkedik a vásárlási szokásaihoz, egyúttal biztonságos és kényelmes!
A kártyákkal kapcsolatos funkciókat a főmenüben lévő ’Kártyák’ menüpontra kattintással találja meg. Az aktiválás a mobilalkalmazásban az aktiválandó kártyákon, egy zöld „Aktivál” nyomógomb segítségével kezdeményezhető.
Mik azok a szolgáltatások, amelyek segítenek a védekezésben? Mutatjuk.
Ez egy olyan szolgáltatás, ahol az ügyfél által beállított napi maximális összeg értékéig tranzaktálhat bankkártyájával, vagy ezen összeg erejéig tud benyújtani átutalási megbízást. Érdemes alacsony összegre állítani ezeket az értékeket, mert így lehet megakadályozni a jövőbeni visszaéléseket.
Új tranzakciós limit bevezetése elektronikus csatornáinkon
CIB Bank Mobilalkalmazás, illetve CIB Bank Online csatornáinkon ügyfeleink számára napi, illetve havi tranzakciós alaplimit, valamint napi, illetve havi tranzakciós limitmaximum került meghatározásra.
Minden Felhasználó jogosult az Alaplimitet – majd az általa beállított Tranzakciós Limitet – a saját vonatkozásában módosítani az Elektronikus Szolgáltatás felületén elektronikus úton, azzal, hogy a Tranzakciós Limit összege nem lehet magasabb, mint a Tranzakciós Limitmaximum banki alapbeállítása. A módosítás a Felhasználó általi beállítás elvégzését követően azonnal hatályba lép. A Tranzakciós Limitmaximum a Felhasználó által nem módosítható.
Darabszám limitek bevezetése bankkártyás tranzakciók esetén
A CIB Bank által kibocsátott bankkártyák esetében darabszám alaplimitek kerültek bevezetésre mind készpénzfelvétel, mind vásárlás esetén, azaz bankkártyájával (akár betéti- akár hitelkártyájával) alapértelmezetten naponta maximum 50 db készpénzfelvételi, illetve naponta maximum 40 darab vásárlási tranzakciót végezhet.
A darabszám limitek megtekintésére és módosítására személyesen Bankfiókban, vagy a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül van lehetőség.
Ez a speciális termék kizárólag internetes vásárlásra alkalmas, amivel kényelmesen és biztonságosan vásárolhat a webshopokban. Online bankkártyás fizetéshez minden esetben ajánljuk, hogy használjon virtuális fizetési kártyát, így minimalizálni tudja a veszteségeit.
Ez egy olyan biztonsági szolgáltatás, amely abban segít, hogy ha jogosulatlan bankkártyás tranzakciót észlel, érdemes azonnal korlátozni a kártyát, vagy a kártyához kapcsolódó beállításokat (összeg, limit) az applikáción keresztül. Így a bankkártya azonnal védve van a jövőben bekövetkező újabb csalási kísérletektől.
A műveletmegfigyelési üzeneteket a Bank push csatornán biztosítja, amely szolgáltatás beállítására CIB Bank Mobilalkalmazás és CIB Bank Online csatornáinkon van lehetőség.
Ez egy olyan szolgáltatás, ahol az ügyfél saját maga döntheti el és kérheti, hogy mely történésekről szeretne értesítő üzeneteket kapni. A szolgáltatás keretein belül számla mozgásokról (jóváírás és terhelés kapcsán küldött értesítések külön kezelhetőek), kártyás tranzakciókról, illetve hiteltörlesztési esedékességekhez kapcsolódóan, lehet értesítéseket beállítani/kérni. Beállítását mindenképpen ajánljuk, mert így lehet a leghamarabb észlelni az esetleges csalásokat és megtenni a szükséges intézkedéseket.
Egyéni vállalkozó, őstermelő és vállalati ügyfeleinknek lehetősége van személyesen díjmentes Adatváltozás-figyelő értesítési szolgáltatást is kérni:
Személyes hitelesítési adatokban (pl.: elektronikus csatornához új felhasználó azonosító igénylése), vagy értesítési adatokban (pl.: e-mail cím, vagy értesítési cím módosítása) bekövetkező változásról az igénylést követően díjmentes értesítést biztosítunk CIB Bank Mobilalkalmazáson keresztül. Emellett lehetősége van SMS értesítő üzenetet is igényelni magyarországi hívószámmal rendelkező mobiltelefonszámra, amely opcionálisan igényelhető és díjköteles szolgáltatás. A díjszabásra vonatkozó részletes információkat a mindenkor hatályos vállalati számlavezetésre vonatkozó kondíciós listák tartalmazzák.
Új SMS értesítések kártya alapú készpénzhelyettesítő műveletek esetén
2024. december 6-tól lakossági ügyfeleink részére új SMS üzenetküldési szolgáltatást kapcsolunk be.
A szolgáltatás keretében SMS üzenetben értesítjük Önt, amennyiben
Elektronikus úton történő szerződésmódosítás tiltása
A vállalati ügyfelek, ide értve az egyéni vállalkozókat és őstermelőket is szerződéskötéskor vagy a későbbiekben bármikor nyilatkozhatnak arról, hogy engedélyezik-e/ hozzájárulnak-e az elektronikus úton történő szerződésmódosításhoz.
Amennyiben nem járul hozzá az elektronikus úton történő szerződésmódosításhoz: a Bank további készpénz-helyettesítő fizetési eszköz - így különösen mobilbanki, internetbanki alkalmazások, fizikai vagy virtuális fizetési kártya, stb. - igénylést, limit módosítást, – készpénz-helyettesítő fizetési eszköz felhasználói jogosultság módosítást, a díjmentes Adatváltozás-figyelő értesítés lemondására, módosítására vonatkozó Keretszerződés módosítást csak személyesen, vagy auditált elektronikus hírközlő eszköz útján fogad el.
Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!
A gombra kattintva Ön elismeri, hogy elolvasta, és elfogadja a CIB Bank Adatvédelmi nyilatkozatát.
Köszönjük!
Mindent megteszünk, hogy mihamarabb visszahívjuk Önt.
Elnézését kérjük, nem tudjuk fogadni az üzenetét.
Kérjük, próbálja meg később! Amennyiben már regisztrált, hamarosan visszahívjuk.
Ezt a telefonszámot már megadta.
Kérjük, várja meg kollégánk jelentkezését!