Hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia a banki tevékenységet
Marco Ditta szerint nem az a kérdés, hogy a mesterséges intelligencia meg fogja-e változtatni a banki tevékenységet, hanem az, hogy hogyan fogja megváltoztatnia azt.
19/03/2024
A mesterséges intelligencia (AI) egyre nagyobb képességekkel rendelkezik, és az Intesa Sanpaolo számára segítséget nyújt a valóban digitális vállalkozássá váláshoz vezető úton. A műveletek hatékonyabbá tétele mellett az AI képes átalakítani a bank képességeit is.
Marco Ditta, ügyvezető igazgató, valamint a csoport adat- és mesterséges intelligenciáért felelős tisztviselője foglalkozik ezzel a kérdéssel. "A legfontosabb dolog, ami izgat, hogy olyan problémák megoldására is lehetőségünk nyílik, amelyek néhány hónappal ezelőtt még nem voltak napirenden" - mondja.
"Az ügyfelek azért maradnak velünk, mert tudják, hogy bízhatnak bennünk - a megoldásainkban, az üzletmenetünkben és a politikánkban. Ezt mindenki érzi a bankon belül."
Marco Ditta, ügyvezető igazgató és a csoport adat- és mesterséges intelligenciáért felelős tisztviselője, Intesa Sanpaolo
AI: egy második agy
A bankon belül a mesterséges intelligencia segítségével már most pénzt és időt takarítunk meg. Ideális eszközzé válhat a munkavállalók számára, mivel hatalmas mennyiségű információt képes feldolgozni és összegezni.
A vállalati bankszektorban az AI-megoldások már most is segítik a globális kapcsolattartókat (GRM) abban, hogy 70%-kal javítsák az ajánlatok konverziós arányát. "Az AI segít feldolgozni rengeteg olyan információt, amelyet a GRM-ek nehezen tudtak kezelni" - mondja Ditta. "Ez időt szabadít fel számukra, hogy az ügyfélkapcsolatokkal foglalkozhassanak."
A Lisa (Linguistic Intelligence for Supervisory Awareness) például bankfelügyeleti kiadványok ezreit olvassa és dolgozza fel gyorsan.
Egy másik példa, a már használatban lévő Aptus.AI. Az Aptus-t egy olasz cég hozta létre, lényege, hogy digitális dokumentumok gépileg olvasható változatait hozza létre, amelyek különböző típusú szöveges tartalmakhoz igazíthatók. Ez lehetővé teszi a szabályozási adatokhoz való interaktív hozzáférést, időt takarít meg, és nagyobb körültekintést tesz lehetővé a döntéshozatali folyamatban.
A megfelelő AI eszköz a megfelelő feladathoz
Bár a mesterséges intelligencia hatalmas tudással rendelkezik, mégsem tud mindenre egyformán alkalmas megoldást találni. A bank szándékában áll, hogy a megfelelő eszközöket a megfelelő feladatra használja.
Ditta példaként említi az Intesa Sanpaolo chatbot ügyfélszolgálatát, melyet a mesterséges intelligencia segít, de nem irányít. "Nagy felelősségünk van az AI használatával" - mondja. "Biztosak akarunk lenni abban, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtjuk”.
Ditta szerint a mesterséges intelligencia soha nem fogja teljesen helyettesíteni a bankban dolgozó emberek képességeit - mivel az Intesa Sanpaolo működésének középpontjában mindig is az ember állt. Az AI inkább a dolgozók képességeinek bővítésében segítene, miközben a bank munkatársai fogják meghatározni, hogy az üzlet hogyan haladjon előre.
"Egyensúlyt kell teremtenünk a technológia és az azt használó személy képességei között. Ezt az eszközt használó emberek, kollégák szakmai hozzáértésének és érzékenységének nagyon magas szintűnek kell lennie.”
"Az ügyfelek azért maradnak velünk, mert tudják, hogy bízhatnak bennünk - a megoldásainkban, az üzletmenetünkben és a politikánkban. Ezt mindenki érzi a bankon belül.”
Kísérletezés az AI-al
Az Intesa Sanpaolo egy egész innovációs laboratóriumot szentelt a mesterséges intelligencia fejlesztésére és alkalmazására. Nem Arra keresik a választ, hogy mit tud jelenleg a mesterséges intelligencia, hanem arra, hogy a jövőben mire lesz majd képes. Itt született meg a pénzügyi bűnözés elleni digitális központ is, amit a digitális pénzügyi bűnözések ellen hoztak létre.
Az AI-al végzett eddigi kísérletek alapján 15 új felhasználási módját állapították meg az üzletágon belül ennek a technológiának. "Úgy gondolom, hogy ez a technológia a hatékonyságon kívül az alkalmazottak jobb munkavégzését is elősegíti" - mondja Ditta.
"Ez a hatás a bank számos fő ágazatát érinti - a humán erőforrástól a back office-ig, a vállalati szférától a jogi területig és így tovább" - teszi hozzá.
"Úgy gondolom, hogy 2024 végére már látni fogjuk az első generatív AI megoldásokat a folyamatainkban.
"Emellett sok átfedést látok a pénzügyi szektorban végzett munkánk és más gazdasági ágazatokban is - például az egészségügyben, a közszférában és így tovább."
A mesterséges intelligencia kockázatának kezelése
A mesterséges intelligencia kísérletezésének izgalmai mellett a kockázatok kezelésével is foglalkozik a bank. Az Intesa Sanpaolo aktivizálja a kockázatkezelést több szinten is.
Először is tovább képzik az embereket. "Természetesen nagy figyelmet fordítunk a technikai készségekre, hogy kezelni tudjuk a technológiát" - mondja Ditta - "de arra is, hogy átadjuk az AI használatának kockázataival kapcsolatos ismereteket a bankon belül."
Az Intesa Sanpaolo szoros partnerséget alakított ki a Google-lal és Microsofttal annak érdekében, hogy folyamatosan fejlődhessen és naprakész legyen a technológiája. A hangsúly a tudatos fejlődésen van: a kockázat alacsonyan tartásán, miközben az AI-t a megfelelő helyeken, a legnagyobb hatásfokkal alkalmazzák, és magában az alkalmazásában is élen járnak.