• Nincs találat

SANPAOLO OKTATÓPROGRAM

PÉNZÜGYI OKTATÓ/TÁJÉKOZTATÓ PROGRAM
„FINTECH”
FINTECH

FINTECH

Az angol „finance” („pénzügyi”) és „technology” („technológia”) szavakból alkotott fintech kifejezés a banki és pénzügyi rendszer digitális közös fejlődésére utal. Ma a pénzügyi gazdaságnak ez az ágazata mutatja a legjelentősebb növekedést, és szerves alkotóeleme a globális gazdaságot érintő strukturális változásnak.

02/08/2018

A digitális technológia gyökeres változást hoz a pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférés tekintetében, és a bankok üzleti modelljét is teljesen átformálja. A felhasználókkal ápolt viszony jellege megváltozott: a fintech közvetlen hozzáférést, rugalmasságot, nyílt rendszereket, a folyamatok és dokumentumok digitalizációját kínálja. A fintech új szereppel ruházza fel a kereskedelmi brókertevékenységet, felváltva vagy integrálva a „hagyományos” banki és biztosítási szolgáltatásokat.

Fintech startup vállalkozások 
Eleinte úgy tűnt, hogy a fintech által jelentett digitális áttörés összeomlást idéz elő a bankszektorban, ám a technológia közép- és hosszú távon főnyereménynek bizonyult az ágazat szereplői számára. A tendencia megfordult, a pénzügyi világ a maga javára fordította a helyzetet, kiaknázta a fintech startupok támogatásában rejlő lehetőségeket, és fejlett kutatásként integrálta őket saját modernizációs folyamatába. 
Az újabb és újabb fintech startupok létrejötte felgyorsítja a digitális átállást; hatékony, biztonságos, bárhol és bármikor könnyen használható, a banki költségek csökkenését és új előnyöket hoz magával a fogyasztók számára, ezenkívül elősegíti újfajta üzleti modellek megjelenését. 
A fintech számos szolgáltatást kínál magánszemélyek és vállalkozások számára a fizetések, hitelek, tanácsadási szolgáltatások, kockázatkezelés és virtuális valuták terén.

Célközönség és kutatási prioritás
A fintech-fejlesztések két célcsoportra összpontosítanak: az emberek és családjukra, valamint az üzleti világra. 
Ez a technológiai infrastruktúrák megerősítését, valamint a pénzügyi területen végrehajtott tranzakciók közvetlenebbé és biztonságosabbá tételét célzó, új megoldások keresését foglalja magában. 

Az emberekre, családokra irányuló fintech fejlesztések  
Otthoni banki ügyintézés – Napjainkban a fintech területén végbemenő innováció lehetővé teszi számunkra, hogy sokféle ügyintézést, ellenőrzést (befektetéseink alakulásának ellenőrzését) és otthoni tevékenységet a számunkra legmegfelelőbb időpontban végezzünk el. Ez azzal jár, hogy bizonyos műveletek – például fizetés, e-kereskedelem, azonnali online átutalások – leegyszerűsödnek, a fogyasztók azonnal hajthatnak végre minden tevékenységet a számláikon, és közben általános banki ismereteik is bővülnek.
Mobil és digitális fizetés – Fizetés okostelefonnal a mindennapi vásárlások során: Ezek azonnali, az interneten keresztül végrehajtott, valós idejű fizetések, amelyek lehetővé teszik a tranzakciók bankközi elszámolását azonnali jóváírással. Mobilfizetéseket, egyre kifinomultabb e-kereskedelmi fizetéseket, mobil pénzátutalásokat hajthatunk végre...
Bankok és mesterséges intelligencia – A nem túl távoli jövőben a bankkal a mesterséges intelligencia közvetítésével tartjuk majd a kapcsolatot, amely képes lesz valós időben feldolgozni a pénzügyi műveleteinkből leszűrt, hatalmas mennyiségű adatot, és ennek alapján döntéseket hozni. 
A Google Assistanthez, az Apple Sirijéhez és az önvezető autóhoz hasonlóan egy virtuális banki tanácsadó áll majd rendelkezésünkre, „aki” segít a folyószámla kezelésében és egyéb műveletekben, ezenkívül tanáccsal lát el, hogy a lehető legjobb döntést hozhassuk meg, amit a mesterséges intelligencia a pénzügyi viselkedésünk szisztematikus megfigyelése alapján határoz meg.

A bankok és a közösségi világ – Mostanra már minden bank aktívan jelen van a közösségi médiában, hogy kommunikáljon az ügyfelekkel, és sok esetben valódi csoportokat mozgósítson, célzott szolgáltatásokat kínáljon nekik. Jó példa erre a számlatulajdonos fiatalok csoportja, akik egyrészt információkat cserélnek utazásokról, előadásokról, eseményekről, másrészt pedig kizárólag a csoporthoz tartozók számára indított, akciós ajánlatokat vehetnek igénybe.

Fintech az üzleti szféra számára 
A közösségi finanszírozás a közösségi hitelezéssel (más néven P2P, azaz Peer-to-Peer Lending) együtt a finanszírozás alternatív formái, amelyek kidolgozását az erre a célra létrehozott platformok tették lehetővé. A cél finanszírozási felmérési vagy hitelezési tevékenységek elindítása innovációs vagy vállalati szempontból releváns jellegű projektek esetében. Ennek módja, hogy a nyilvánosságot közvetlenül, közvetítők nélkül szólítják meg az interneten. 
A bankok azonban egyre fontosabb szerepet töltenek be ezeknek a tevékenységeknek a támogatásában, megerősítésében. Egyes bankok külön internetes vonalakat hoztak létre erre a célra, különös figyelmet fordítva arra, hogy ezeknek az eszközöknek a segítségével etikus programokhoz irányítsák át az erőforrásokat. A bank szerepe ilyen az esetben az, hogy a program „garanciavállalójaként” lépjen fel, biztosítva, hogy a hitelező akár nulla kamatra, de kockázat nélkül tudjon hitelezni.

Kriptovaluták – Ezek olyan spekulatív pénzügyi eszközök, amelyeket a média az elnevezés alapján tévesen pénznek vagy devizának vél. Meglehetősen összetett mechanizmusuk könnyen nagy és hirtelen értékváltozásokat eredményezhet, mind pozitív, mind negatív irányban. Alapvetően kriptográfiai algoritmusok által hitelesített tranzakciók rendszerén alapulnak, amelyeknek elméletileg garantálniuk kell az információk anonimitását, bizalmas jellegét és „biztonságát”. Ezek a pénzügyi eszközök magánbefektetők számára nem alkalmasak. Peer-to-peer (P2) technológiák alapján, központi hatóság irányítása nélkül működnek, ami lehetetlenné teszi, hogy a hagyományos csatornák és intézmények letiltsák az átutalásokat. A világ meghatározó központi bankjai által a közelmúltban kiadott tanulmányok azt mutatják, hogy a kriptovalutákat jellemzőik ideális pénzügyi eszközzé teszik illegális célokra, például pénzmosásra és/vagy adóelkerülésre. 

További információ...
A legismertebb kriptovaluta a bitcoin, amelyet 2008 végén hozott létre egy névtelen feltaláló, Satoshi Nakamoto álnéven. Használatuk alapja a blokklánc (blockchain), amely egy adott számítógépes hálózaton belül zajló tranzakciók egyfajta nyilvántartását és archiválását jelenti.
Jelenleg világszerte a blokklánc az egyik vezető ágazat azok között, ahol támogatható startupokat „keresnek”.

Segíthetünk?

Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!

CIB24 menütérkép
(+36 1) 4 242 242
  • Befektetési tranzakciók és információk: munkanapokon 8:00-18:00
  • Meglévő hitel és lízing ügyintézés: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00 
  • Biztosítás kötés és információ: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00
  • Kereskedői kártyaelfogadás: 0-24 
  • Számlaügyintézés: 0-24
9. Bankkártya és e-csatorna tiltás, adathalászat
Automata kártyatiltás
9 1
Automata elektronikus csatorna tiltás
9 2
Ügyintéző kapcsolás
9 0
1. Azonosítás
Egyenleglekérdezés és számlainformáció
1 1
Regisztrációs kód igénylés és Digitális szolgáltatás
1 2
Megtakarítás és befektetés
1 3
Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés, mobilfizetés
1 4
Lízing
1 5
Hitelek
1 6
Biztosítás
1 7
2. Azonosítás nélkül
Bankkártya
2 1
Készpénzfelvétel bejelentés
2 2
Megtakarítás és befektetés
2 3
Digitális szolgátatások
2 4
Lízing
2 5
Hitel
2 6
Biztosítás
2 7
4. CIB termékkel nem rendelkező érdeklődők
Személyikölcsön, hitelkártya igénylés
4 1
Fedezetes hitelek
4 2
Új lakossági számla érdeklődés
4 3
Vállalati termékek
4 4