Hogyan jár kéz a kézben a pénzügy és a művészet?
A milánói Intesa Sanpaolo Gallerie d'Italia új kiállítása azt vizsgálja, hogyan lett pénzügyileg támogatott a művészet az idők során, és hogy minek köszönhetően döntöttek úgy egyes bankárok, hogy támogatják a művészeket és a művészeti intézményeket.
13/03/2023
Michelangelo alig volt 15 éves, amikor először találkozott Lorenzo de' Medicivel 1590-ben. A találkozásra az államférfi pazar kertjében, a San Marco kolostor közelében, Firenzében került sor.
A feltörekvő művész állítólag el volt ájulva az ott látott ókori szobrok gyűjteményétől, Lorenzo pedig egy ragyogó fiatal szobrászt keresett, aki új műveket készíthetett volna számára.
Nem telt el sok idő, mire Michelangelo már a Medici-ház szolgálatában állt (sőt, a családfő állást is kínált számára a vámhivatalban). Így kezdődött a történelem egyik legtermékenyebb kapcsolata művész és mecénás között.
A kultúra és a pénz közötti kölcsönösség
Ez egyike a számos kapcsolat közül, amelyet a "Mecénások, gyűjtők, emberbarátok: a Medicitől a Rothschildokig" című kiállításon vizsgálnak, amely most nyílt meg a Gallerie d'Italia - Milano, az Intesa Sanpaolo milánói múzeumában.
A kiállítás 120 művet mutat be - a reneszánsz Michelangelótól és Verrocchiótól kezdve a 20. századi Giorgio Morandiig -, és azt vizsgálja, hogy a művészetet az idők során hogyan támogatták pénzügyileg. Egész pontosan azt, hogy az egyes bankárok hogyan támogatták a művészeket és a művészeti intézményeket.
Lorenzo de' Medici természetesen egy híres bankárdinasztiából származott, és egyike annak a 11 finanszírozónak, akiket a milánói Gallerie d'Italia-ban mutatnak be. A többiek közé tartozik Giovanni Raimondo Torlonia, a Vatikán bankára, aki Antonio Canova 1812-ben készült Per un de' piedi il furibondo Alcide afferra e scaglia Lica című nagyszerű szobrának megrendelője volt, valamint JP Morgan, az aranykor amerikai finanszírozója, aki állítólag több mint 60 millió dollárt költött műgyűjteményére (ez ma egymilliárd dollárnak felel meg).
"A bankárok támogatása nélkül számtalan műalkotás nem látott volna napvilágot" - mondja Giovanni Bazoli, az Intesa Sanpaolo tiszteletbeli elnöke. "Ennek a kiállításnak a tézise az, hogy az elmúlt 500 év történelmének egy olyan időszakával egybeesve, amelyben a demokratikus értékek megerősödtek, kölcsönösség alakult ki a kultúra és a pénz között."
Míg a művészek abban az egyszerű értelemben részesültek a bankárok segítségéből, hogy általuk lett pénzük a munkához, az élethez és a boldoguláshoz, addig a bankárok sokkal összetettebb módon nyertek a megállapodásból.
Néhány esetben - például Lorenzo de' Medici esetében, akinek a kiállításrészlegén Michelangelo márvány domborműve, a Lépcsős Madonna látható - a művészetet a bankár hatalmának és státuszának kinyilvánítására használták. Vagyis, ahogy Pierre Bourdieu francia szociológus fogalmazott volna, a gazdasági tőke kulturális és társadalmi tőkévé alakításának eszköze.
A gyűjtők kifinomultsága
Más esetekben, mint például Raffaele Mattioli esetében, a cél önzetlenebb volt. Mattioli közel 50 éven át volt a Banca Commerciale Italiana (COMIT) vezető munkatársa, akire ma már leginkább talán azért emlékeznek, mert Mussolini 1938-as hírhedt faji törvényeit követően a bank zsidó dolgozóinak nyújtott segítséget.
Ugyanakkor jelentős mecénásként és műgyűjtőként is tevékenykedett. A második világháború után segített megvásárolni Michelangelo Pietà Rondanini című művét (a kiállításon nem szerepel) Milánó városának, és ezzel megakadályozta, hogy a művet az Egyesült Államokba menekítsék.
Ő indította el és irányította a COMIT művészeti gyűjteményét is, olyan 20. század közepén alkotó olasz tehetségektől rendelve műveket, mint Renato Guttuso, Giacomo Manzù és Giorgio Morandi.
Az Intesa Sanpaolo egyébként az a mai bank, amelyből néhány fúzió után a COMIT átalakult. Mattioli felvásárlásai alkotják a jelenleg 35 000 műalkotást számláló műgyűjtemény egy részét.
Az Intesa Sanpaolo saját állománya mellett a Patrónusok, gyűjtők, emberbarátok című kiállítási anyag számos kölcsönzőtől származik, köztük a párizsi Musée du Louvre-tól, a londoni National Gallery-től és a bécsi Albertina Múzeumtól. Egyes művek az őket megvásárló bankárok örököseinek tulajdonában vannak, míg sok más mű világszerte magán- és közgyűjteményekbe került.
"Ami megjelenik, az az egyes gyűjtők kifinomultsága" - mondja a kiállítás társ-kurátora, Fernando Mazzocca. "Megpróbáljuk feltárni az ízlésüket, és elmesélni az általuk felhalmozott gyűjtemények mögött álló személyes történeteket."
Személyes történetek
A legérdekesebb személyes történetek közé tartozik Joachim Heinrich Wilhelm Wagener 19. századi bankár története, aki egy 262 műtárgyból álló kortárs művészeti gyűjteményt hozott létre, és 1861-ben a porosz államra hagyta. Ma a berlini Alte Nationalgalerie központi részét képezi. Wagener rajongott a romantikus művészekért, és a Mecénások, gyűjtők, filantrópok című fejezetében olyan vásznakat láthatunk gyűjteményéből, mint Francesco Hayez romantikus festő Bianca Cappello menekülése Velencéből című alkotása.
Az utolsó pont, amelyet érdemes megemlíteni, az a helyszín alkalmassága erre a műsorra. A Gallerie d'Italia - Milano egyike az Intesa Sanpaolo által Olaszország-szerte működtetett négy művészeti múzeumnak. A kiállítás a bank Progetto Cultura elnevezésű, hosszú távú kezdeményezésének része, amelynek célja a társadalom javítása a gazdasági gazdagodás mellett a kulturális gazdagodás révén.
"Az Intesa Sanpaolo működése sok mindenben megegyezik azzal, amit a kiállításon feltárunk" - mondja Mazzocca. "A művészet és a pénzügyek régóta kéz a kézben járnak."