JR: művészet lelkiismerettel
A kényszermigráció ihlette JR "fotógráfus" első olaszországi kiállítását
18/04/2023
A JR néven ismert művész az 1990-es években kezdte, tinédzserként graffitizett a párizsi banlieue-ban, ahol felnőtt.
Most 40 éves, és sokkal távolabb is alkot: Ukrajnában, Ruandában, Mauritániában, Kolumbiában és a görögországi Leszbosz szigetén, legutóbbi kiállítása alkalmával.
A torinói Gallerie d'Italia - Torino, az Intesa Sanpaolo bankcsoport torinói múzeumában megrendezett JR - Déplacé-e-s az első kiállítása Olaszországban.
"Nagyon kevés művész hoz ilyen megnyerő módon nagy társadalmi kérdéseket az asztalra" - mondja a kiállítás kurátora, Arturo Galansino. "JR egyedi." A társadalmi kérdés, amellyel a művész jelenleg foglalkozik, a kényszermigráció.
Az elmúlt egy év során világszerte menekülttáborokat látogatott meg: ez a lépés időszerű volt, mivel az ENSZ Menekültügyi Ügynöksége 2022 májusában bejelentette, hogy "az üldöztetés, konfliktus, erőszak, emberi jogi jogsértések és a közrendet súlyosan megzavaró események miatt menekülni kényszerült emberek száma meghaladta a 100 milliót".
A torinói kiállítás alapját a JR által az utazásai során készített fényképek és videók képezik. ( Déplacé-e-s a francia szó a kitelepített emberekre.)
A kiállítás sztárjai Valeriia (Ukrajnából), Thierry (Ruandából), Jamal (Mauritániából), Andiara (Kolumbiából) és Mozhda (Görögországból), öt menekülttáborban élő gyermek, akiknek portréit a kiállítás végére már jól ismerhetik a látogatók.
Néhány nappal a JR - Déplacé-e-s megnyitása előtt a művész 1200 fős flashmobot szervezett, akik öt hatalmas ponyvát vittek át Torino központi terén, a Piazza San Carlón keresztül a múzeumba.
Mindegyik lapra az öt gyermek egyikének fényképét nyomtatták, és ezek közül három - valamint a flash-mob performanszról készült, drónnal felülről rögzített videó - most a kiállításon látható.
"Az egyik érdekes dolog JR-ben az, hogy úgy közelíti meg a kérdéseket, hogy azt semlegesnek nevezhetjük" - mondja Galansino.
"Inkább kérdéseket vet fel, mint válaszokat ad. A [menekülttáborokban élő] gyerekek képeinél kézenfekvő lett volna szomorúnak vagy levertnek mutatni őket.
"Azonban mindannyian mosolyogva, a játék egy boldog pillanatát élvezve, a fiatalos reménység levegőjével a nyakukban láthatók. Lehet, hogy tragikus helyzetben vannak, de JR megmutatja emberségüket."
A művész - aki nem járt művészeti iskolába, és akinek szülei Tunéziából származnak - mindig is a közösséget és a társadalmi igazságosságot állította munkája középpontjába. Egyik 2008-as projektje során Rio de Janeiro egyik domboldali favelájának falaira helyi nők szemeit és arcát ábrázoló hatalmas fotókat ragasztott.
Az előző évben izraeliek és palesztinok portréit ragasztotta a két nép területét elválasztó határfal két oldalára.
JR-nek 1,7 millió követője van az Instagramon, akiknek rendszeresen posztol frissítéseket a projektjeiről. Tekintettel arra, hogy gyakorlata vitatott, olykor veszélyes, talán nem meglepő, hogy nem hajlandó felfedni valódi nevét (JR csak egy becenév) - vagy hogy napszemüveg és trilby-kalap nélkül nem mutatkozik a nyilvánosság előtt.
Nem is tekinti magát művésznek, inkább a photograffeur neologizmust használja: ez tükrözi azt a tényt, hogy a fotográfia áll tevékenységének középpontjában, mégis az utca kontextusában alkalmazza (a graffiti gyökereihez visszanyúlva).
"Az egyik érdekes dolog JR-ben az, hogy úgy közelíti meg a kérdéseket, ahogyan azt semlegesnek nevezhetnénk. Inkább kérdéseket vet fel, mint válaszokat ad"
Arturo Galansino, kurátor
"Érdemes hozzátenni, hogy JR nem csak ellátogat egy helyre, elvégzi a munkáját, majd távozik" - mondja Galansino. "Mindig megismerkedik a helyi közösség tagjaival. Meghívja őket, hogy működjenek közre a projektjeiben, és mondhatni, hogy a folyamat során tegyék bele magukat".
R talán nem tekinti magát művésznek, de nem tagadható le, hogy gyakorlatában van művészi elem. A fotóit például előszeretettel alkalmazza trompe l'oeil módon - talán a leghíresebb példa erre az a 2016-os eset, amikor a párizsi Louvre múzeum előtti piramist látszólag eltüntette.
Anélkül, hogy bármi olyat elárulnánk, ami a torinói látogatói élményt csökkentené, itt lehet elmondani, hogy a JR - Déplacé-e-e-s egy trompe l'oeil művet is tartalmaz.
"JR olyan művész, aki tehetséggel és érzékenységgel a művészetet társadalmi elkötelezettséggé alakítja" - mondta Giovanni Bazoli, az Intesa Sanpaolo tiszteletbeli elnöke. "Ez a kiállítás megerősíti, hogy a Gallerie d'Italia - Torino egy olyan hely, amely nyitott a napjaink legsürgetőbb kihívásairól való gondolkodásra.
"A kezdeményezés az Intesa Sanpaolo Progetto Cultura programjának alapvető értékeit is kifejezi, amely egy olyan régóta fennálló kezdeményezés, amelynek célja a kultúrában rejlő hatalmas lehetőségek kihasználásával egy jobb, befogadó társadalom kiépítése."
A Compagnia di San Paolo Alapítvánnyal együttműködésben megrendezett kiállítás július 16-ig tekinthető meg a Gallerie d'Italia - Torino galériában.