• Nincs találat

Növekvő üzlet

Divat-kiskereskedelem: az omnichannel a kifutóra lép

Az omnichannel egykor üres divatszó volt. Most új arculatot kapott, amelyet a hangalapú keresés, a játékosítás és a kiterjesztett valóság egészít ki.

Rhiannon Edwards

14/04/2022

A Covid-19 világjárvány mindenféle divatáru-kiskereskedőt sebességváltásra kényszerített. Mivel a bolygó nagy részén a zárlatok miatt otthon kellett maradniuk, az e-kereskedelmi vásárlások az egekbe szöktek. A divat, a társadalmi élet támasza azonban elmaradt, és a ruházati eladások 2020 második negyedévében érték el mélypontjukat, amikor Európában a kiskereskedelmi forgalom aggasztó mértékben, 43%-kal esett vissza.

A divatcégeknek a talpra állás érdekében gyorsan kellett fejleszteniük az e-kereskedelmi platformokat, és egyre kreatívabb módszereket kellett alkalmazniuk a fogyasztók bevonására a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint a játékosítás révén. A kiskereskedők 67%-a mondta, hogy a Covid-19 hatására felgyorsította digitális átalakítási stratégiáját, 63%-uk pedig azt, hogy növelte digitális átalakítási költségvetését.

Az omnichannel már régóta divatos szó a divat kiskereskedelemben, de most a fellendülés szükségessége arra késztette a márkákat, hogy megvalósítsák a régóta tárgyalt lehetőségek egy részét.

A kiskereskedőknek a fizikai üzleteket is újra kellett gondolniuk, és keményebben kellett dolgozniuk a bevétel érdekében - egy olyan időszakban, amikor az új vásárlói generációk egyre vonzóbb fogyasztói élményeket követelnek. A fellendülést összességében a könnyen hozzáférhető, "most megveszem, később fizetem" típusú finanszírozás fellendülése segítette.


Phygital: a valódi mindencsatornás élmény

Az omnichannel már régóta divatos szó a divatkiskereskedelemben, de most a fellendülés szükségessége arra késztette a márkákat, hogy megvalósítsák a régóta tárgyalt lehetőségek egy részét. 

A világjárvány idején a fogyasztók 76%-a váltott üzletet, márkát vagy csatornát, ami azt mutatja, hogy a márkahűség a múlté. Erre válaszul a hagyományos boltok okos digitális stratégiákkal dolgoznak a "phygital" kiskereskedelem - a fizikai és a digitális élmény konvergenciája - közös megteremtésén, hogy maximalizálják a márkára irányuló figyelmet és további vásárlásokat aktiváljanak. Az online vásárlásról a fizikai boltokba térő vásárlók átlagosan 60%-kal többet költöttek rendelésenként. 

Mivel csak a Google ökoszisztémájában 1 milliárd vásárló aktiválta a hangalapú keresést, a kiskereskedők nem hagyhatják figyelmen kívül ezt a lehetőséget.

A Deloitte 2020 luxuscikkek vásárlására vonatkozó felméréséből kiderült, hogy a Z generáció 63%-a az offline vásárlási csatornákat részesíti előnyben az online platformokkal szemben. A phygital kiskereskedelem jellemzői erre a tömegre játszanak, mivel az online vásárlás kényelmét ötvözik az üzletben szerzett élménnyel. Az üzletek sínpárjait digitális kioszkpontok egészítik ki, amelyek az online "végtelen folyosót" utánozzák, míg az intelligens címkék, a QR-kódok és az önkiszolgáló pénztár megkönnyítik a vásárlók számára, hogy megtalálják és megvásárolják a kívánt termékeket. 

Felfedezés: hangalapú keresés és élőben közvetített vásárlás

A termékfelfedezés új útjai kulcsfontosságúak a divatkiskereskedelemben. A hangalapú keresés egyre nagyobb teret nyer: egy 2020-as jelentés szerint, míg a divatvásárlóknak csak 3%-a használt hangalapú vásárlást, 22%-uk jelezte, hogy a jövőben hangalapú vásárlást fog végezni. Mivel csak a Google ökoszisztémájában 1 milliárd vásárló aktiválta a hangalapú keresést, a kiskereskedők nem hagyhatják figyelmen kívül ezt a lehetőséget, és kezdik kihasználni a hangalapú keresést a kényelem és a felfedezhetőség javítása érdekében az egyre inkább versenyző e-kereskedelmi környezetben.

Ugyanakkor a közösségi kereskedelem integrálja a közösségi média videókat és az influencerek bevonását, hogy egy teljesen új digitális kirakatot hozzon létre. Kína és az Egyesült Államok a forró pontok, Kínában a közösségi vásárlók száma 2023-ra várhatóan 446,8 millióra nő. Európában a kiskereskedők prioritásai is átalakulnak: az Euromonitor legutóbbi kiskereskedelmi felmérésében a kiskereskedők 30%-a mondta azt, hogy a közösségi kereskedelem a beruházási napirendjük része lesz.

Új eszközök és platformok: VR, AR és a játékokkal való integráció

A divat nem túl valószínű szövetségesre talált az egyre növekvő játékiparban. A Covid-19 korlátozások miatt felgyorsult a globális játékpiac, amely 2020-ban elérte a 74,9 milliárd dolláros értéket,  és a metaverse lassan új valósággá alakul. 

A játékok pénzzé tétele hagyományosan az alkalmazáson belüli reklámokon keresztül történt, de mostanában az alkalmazáson belüli vásárlás felé mozdult el a divat, és a divat biztosítja mind az avatárruházatot, mind pedig a játékon keresztül a fizikai tárgyak megvásárlására szolgáló portálokat. Az e-sport pozitív próbatételnek bizonyult: a globális e-sport piac az előrejelzések szerint 2026-ra eléri a 1860,2 millió dollárt. Sok felhasználónak van mire költenie: 60%-uk 25 és 39 év közötti; sokan közülük szülők, és figyelemre méltó 38%-uk nő. 

A kiterjesztett és virtuális valóság a divat és annak rokona, a szépségipar számára is lendületet ad, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy vásárlás előtt kipróbálják a termékeket, és csökkentve a költséges termékvisszavételeket, miközben a márka élményét és a marketingtevékenységet is növeli. 

A játékok pénzzé tétele hagyományosan az alkalmazáson belüli reklámokon keresztül történt, de mostanában az alkalmazáson belüli vásárlás felé mozdult el a játék.

A Snap Consumer AR a Deloitte Digitalral együttműködve arról számol be, hogy 2025-re a globális lakosság közel 75%-a és szinte az összes okostelefon-felhasználó gyakori AR-felhasználó lesz, és hogy az AR-élményt nyújtó termékekkel való interakció 94%-kal magasabb konverziós arányt eredményez. Ismétlem, ez nem csak a Gen Z trendje; az előrejelzések szerint 2025-re az ezredfordulósok valamivel nagyobb arányban vesznek majd részt az AR-képes fogyasztók számában.


A vásárlás a vásárlás-ostól-és-későbbi fizetés által táplált szuperturbó

A "most megveszem, később fizetem" elv talán egyidős magával a kereskedelemmel. Az e-kereskedelem korában azonban a BNPL átalakult, hogy a vásárlók gyorsabban és könnyebben hozzáférjenek a mikrohitelekhez. 

Az előrejelzések szerint a BNPL-iparág 2024-25-re 1,1 milliárd dollárra nő, éves szinten 9,8%-os növekedéssel. A BNPL-szolgáltatók, például a Klarna fő bevételi forrása a kereskedői díjakból származik, amelyek általában 3% és 6% között mozognak. A BNPL-iparág 2025-re várhatóan eléri a 680 milliárd dolláros tranzakció-forgalmat világszerte.

Lehet, hogy a divatáru-kiskereskedelem a világjárvány idején megsínylette a helyzetet, de a technológia által támogatott omnichannel teljes szívvel felfrissült, megújult és újrapozícionálta magát a jövőbeli növekedés érdekében.

 

Ez a cikk az Intesa Sanpaolo Innovációs Központnak a digitális kiskereskedelmi átalakulásról és a Covid-19 pademic hatásáról szóló iparági trendekről szóló jelentésén alapul. 

Minden adat a jelentésből származik, hacsak másképp nem jelezzük.

A jelentés kivonatát itt töltheti le.

Ossza meg barátaival

További tartalmak

Biogazdaság: gondolatok a fenntarthatóságról
Stefano Del Punta: a változás bajnoka, a jövő építője
Tervezzünk okos városokat
Segíthetünk?

Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!

CIB24 menütérkép
(+36 1) 4 242 242
  • Befektetési tranzakciók és információk: munkanapokon 8:00-18:00
  • Meglévő hitel és lízing ügyintézés: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00 
  • Biztosítás kötés és információ: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00
  • Kereskedői kártyaelfogadás: 0-24 
  • Számlaügyintézés: 0-24
9. Bankkártya és e-csatorna tiltás, adathalászat
Automata kártyatiltás
9 1
Automata elektronikus csatorna tiltás
9 2
Ügyintéző kapcsolás
9 0
1. Azonosítás
Egyenleglekérdezés és számlainformáció
1 1
Regisztrációs kód igénylés és Digitális szolgáltatás
1 2
Megtakarítás és befektetés
1 3
Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés, mobilfizetés
1 4
Lízing
1 5
Hitelek
1 6
Biztosítás
1 7
2. Azonosítás nélkül
Bankkártya
2 1
Készpénzfelvétel bejelentés
2 2
Megtakarítás és befektetés
2 3
Digitális szolgátatások
2 4
Lízing
2 5
Hitel
2 6
Biztosítás
2 7
4. CIB termékkel nem rendelkező érdeklődők
Személyikölcsön, hitelkártya igénylés
4 1
Fedezetes hitelek
4 2
Új lakossági számla érdeklődés
4 3
Vállalati termékek
4 4