Divat-kiskereskedelem: az omnichannel a kifutóra lép
Az omnichannel egykor üres divatszó volt. Most új arculatot kapott, amelyet a hangalapú keresés, a játékosítás és a kiterjesztett valóság egészít ki.
14/04/2022
A Covid-19 világjárvány mindenféle divatáru-kiskereskedőt sebességváltásra kényszerített. Mivel a bolygó nagy részén a zárlatok miatt otthon kellett maradniuk, az e-kereskedelmi vásárlások az egekbe szöktek. A divat, a társadalmi élet támasza azonban elmaradt, és a ruházati eladások 2020 második negyedévében érték el mélypontjukat, amikor Európában a kiskereskedelmi forgalom aggasztó mértékben, 43%-kal esett vissza.
A divatcégeknek a talpra állás érdekében gyorsan kellett fejleszteniük az e-kereskedelmi platformokat, és egyre kreatívabb módszereket kellett alkalmazniuk a fogyasztók bevonására a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint a játékosítás révén. A kiskereskedők 67%-a mondta, hogy a Covid-19 hatására felgyorsította digitális átalakítási stratégiáját, 63%-uk pedig azt, hogy növelte digitális átalakítási költségvetését.
A kiskereskedőknek a fizikai üzleteket is újra kellett gondolniuk, és keményebben kellett dolgozniuk a bevétel érdekében - egy olyan időszakban, amikor az új vásárlói generációk egyre vonzóbb fogyasztói élményeket követelnek. A fellendülést összességében a könnyen hozzáférhető, "most megveszem, később fizetem" típusú finanszírozás fellendülése segítette.
Phygital: a valódi mindencsatornás élmény
Az omnichannel már régóta divatos szó a divatkiskereskedelemben, de most a fellendülés szükségessége arra késztette a márkákat, hogy megvalósítsák a régóta tárgyalt lehetőségek egy részét.
A világjárvány idején a fogyasztók 76%-a váltott üzletet, márkát vagy csatornát, ami azt mutatja, hogy a márkahűség a múlté. Erre válaszul a hagyományos boltok okos digitális stratégiákkal dolgoznak a "phygital" kiskereskedelem - a fizikai és a digitális élmény konvergenciája - közös megteremtésén, hogy maximalizálják a márkára irányuló figyelmet és további vásárlásokat aktiváljanak. Az online vásárlásról a fizikai boltokba térő vásárlók átlagosan 60%-kal többet költöttek rendelésenként.
A Deloitte 2020 luxuscikkek vásárlására vonatkozó felméréséből kiderült, hogy a Z generáció 63%-a az offline vásárlási csatornákat részesíti előnyben az online platformokkal szemben. A phygital kiskereskedelem jellemzői erre a tömegre játszanak, mivel az online vásárlás kényelmét ötvözik az üzletben szerzett élménnyel. Az üzletek sínpárjait digitális kioszkpontok egészítik ki, amelyek az online "végtelen folyosót" utánozzák, míg az intelligens címkék, a QR-kódok és az önkiszolgáló pénztár megkönnyítik a vásárlók számára, hogy megtalálják és megvásárolják a kívánt termékeket.
Felfedezés: hangalapú keresés és élőben közvetített vásárlás
A termékfelfedezés új útjai kulcsfontosságúak a divatkiskereskedelemben. A hangalapú keresés egyre nagyobb teret nyer: egy 2020-as jelentés szerint, míg a divatvásárlóknak csak 3%-a használt hangalapú vásárlást, 22%-uk jelezte, hogy a jövőben hangalapú vásárlást fog végezni. Mivel csak a Google ökoszisztémájában 1 milliárd vásárló aktiválta a hangalapú keresést, a kiskereskedők nem hagyhatják figyelmen kívül ezt a lehetőséget, és kezdik kihasználni a hangalapú keresést a kényelem és a felfedezhetőség javítása érdekében az egyre inkább versenyző e-kereskedelmi környezetben.
Ugyanakkor a közösségi kereskedelem integrálja a közösségi média videókat és az influencerek bevonását, hogy egy teljesen új digitális kirakatot hozzon létre. Kína és az Egyesült Államok a forró pontok, Kínában a közösségi vásárlók száma 2023-ra várhatóan 446,8 millióra nő. Európában a kiskereskedők prioritásai is átalakulnak: az Euromonitor legutóbbi kiskereskedelmi felmérésében a kiskereskedők 30%-a mondta azt, hogy a közösségi kereskedelem a beruházási napirendjük része lesz.
Új eszközök és platformok: VR, AR és a játékokkal való integráció
A divat nem túl valószínű szövetségesre talált az egyre növekvő játékiparban. A Covid-19 korlátozások miatt felgyorsult a globális játékpiac, amely 2020-ban elérte a 74,9 milliárd dolláros értéket, és a metaverse lassan új valósággá alakul.
A játékok pénzzé tétele hagyományosan az alkalmazáson belüli reklámokon keresztül történt, de mostanában az alkalmazáson belüli vásárlás felé mozdult el a divat, és a divat biztosítja mind az avatárruházatot, mind pedig a játékon keresztül a fizikai tárgyak megvásárlására szolgáló portálokat. Az e-sport pozitív próbatételnek bizonyult: a globális e-sport piac az előrejelzések szerint 2026-ra eléri a 1860,2 millió dollárt. Sok felhasználónak van mire költenie: 60%-uk 25 és 39 év közötti; sokan közülük szülők, és figyelemre méltó 38%-uk nő.
A kiterjesztett és virtuális valóság a divat és annak rokona, a szépségipar számára is lendületet ad, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy vásárlás előtt kipróbálják a termékeket, és csökkentve a költséges termékvisszavételeket, miközben a márka élményét és a marketingtevékenységet is növeli.
A Snap Consumer AR a Deloitte Digitalral együttműködve arról számol be, hogy 2025-re a globális lakosság közel 75%-a és szinte az összes okostelefon-felhasználó gyakori AR-felhasználó lesz, és hogy az AR-élményt nyújtó termékekkel való interakció 94%-kal magasabb konverziós arányt eredményez. Ismétlem, ez nem csak a Gen Z trendje; az előrejelzések szerint 2025-re az ezredfordulósok valamivel nagyobb arányban vesznek majd részt az AR-képes fogyasztók számában.
A vásárlás a vásárlás-ostól-és-későbbi fizetés által táplált szuperturbó
A "most megveszem, később fizetem" elv talán egyidős magával a kereskedelemmel. Az e-kereskedelem korában azonban a BNPL átalakult, hogy a vásárlók gyorsabban és könnyebben hozzáférjenek a mikrohitelekhez.
Az előrejelzések szerint a BNPL-iparág 2024-25-re 1,1 milliárd dollárra nő, éves szinten 9,8%-os növekedéssel. A BNPL-szolgáltatók, például a Klarna fő bevételi forrása a kereskedői díjakból származik, amelyek általában 3% és 6% között mozognak. A BNPL-iparág 2025-re várhatóan eléri a 680 milliárd dolláros tranzakció-forgalmat világszerte.
Lehet, hogy a divatáru-kiskereskedelem a világjárvány idején megsínylette a helyzetet, de a technológia által támogatott omnichannel teljes szívvel felfrissült, megújult és újrapozícionálta magát a jövőbeli növekedés érdekében.
Ez a cikk az Intesa Sanpaolo Innovációs Központnak a digitális kiskereskedelmi átalakulásról és a Covid-19 pademic hatásáról szóló iparági trendekről szóló jelentésén alapul.
Minden adat a jelentésből származik, hacsak másképp nem jelezzük.
A jelentés kivonatát itt töltheti le.